عسل جنگل

ملکه زنبور عسل: زندگی شگفت آور ملکه در کندو!

معرفی کامل ملکه زنبور عسل: زندگی شگفت آور ملکه در کندو!
فهرست مطالب
2.7/5 - (25 امتیاز)

همه ما در کارتون های کودکی و قصه ها و داستان ها راجع به ملکه زنبور عسل شنیده ایم در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعات بسیار جالبی راجع به زنبور ملکه بدهیم. ملکه مادر بیشتر هزاران زنبوری است که درون کندو وجود دارند. او تقریبا روزانه 2000 تخم می گذارد که هم وزن بدن خودش است.

زنبورهایی که داخل کندوی عسل وجود دارند از ملکه مراقبت می کنند، به او غذا می دهند، او را تمیز می کنند و اگر ملکه بمیرد، آن ها تلاش می کنند که جایگزین شایسته و مناسبی برای جانشینی او انتخاب کنند.

اگر شما هم دوست دارید بیشتر با دنیای جذاب ملکه زنبورهای عسل آشنا بشوید، با عسل جنگل همراه باشید.

 

شکل ظاهری و غذای زنبور ملکه

زنبور ملکه بدنی بسیار باریک و شکمی سرخ رنگ و کشیده دارد. چشم های کوچک و آرواره های قوی.

طول بال ملکه زنبور عسل نسبت به طول بدن در مقایسه با زنبور نر و کارگر کوتاه تر است. درواقع اندازه زنبور ملکه از سایر زنبورها بزرگ تر می باشد. در زمان تخم گذاری، سینه زنبور ملکه از سایر زنبور ها بزرگتر و سر آن به نظر کوچکتر از زنبورهای کارگر می آید.

زنبور ملکه دارای نیش و معمولاً مادر بیشتر یا همه زنبورهای کندو به حساب می آید.

زنبور ملکه از دوره ای که یک لارو بوده انتخاب شده و به صورت ویژه توسط زنبورهای کارگر تغذیه شده، تغذیه با کیفیت بالایی که ملکه نیاز دارد با ژل رویال تامین می شود. این ژل ترش مزه، چرب و کرم رنگ از ترشحات سفید رنگی تشکیل شده است که از غدد آرواره ای زنبورهای کارگر جوان ترشح شده و برای تغذیه زنبور ملکه مورد استفاده قرار می گیرد.

زنبور ملکه

 

آیا می دانستید که زنبور ملکه نیش نمی زند؟

زنبور ملکه نیشی منحنی شکل اما بلند تر از زنبور کارگر دارد. البته دندانه های نیش زنبور ملکه در اندازه و تعداد کوتاه تر و کمتر از زنبور کارگر است.

نکته بسیار جالب در مورد نیش زنبور ملکه این است که او هیچ وقت انسان ها را نیش نمی زند، بلکه از نیش خود فقط و فقط در هنگام محافظت از کلنی استفاده می کند. درواقع شما هیچ وقت زنبور ملکه را خارج از کندو نمی بینید، مگر آنکه قصد جفتگیری داشته باشد.

برای مشاهده قیمت فروش عسل کنار عمده و خرید عسل کنار (سدر) ایرانی اصل کلیک کنید.

 

چطور می توان ملکه را در کندو پیدا کرد؟

سختی یا آسانی پیدا کردن زنبور ملکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال در کندوهایی که ملکه ها نشانه گذاری شده اند خب طبیعتا کار ساده تری برای پیدا کردن اون وجود دارد.

اما به طور کلی اگر بخواهیم نگاه کنیم، از آنجایی که در این موقع از سال جمعیت کندوها کمتر می باشد زمان مناسبی برای پیدا کردن ملکه در کندو است.

ولی در فصل جریان شهد چه می توان کرد؟ در این موقع معمولا جمعیت کندوها زیاد است و کاری که می توان انجام داد این است که به صورت خیلی ملایم از دود استفاده کرد.
روش دیگر بررسی شانه های کندو است. البته این روش بیشتر زمانی به کار می آید که شما صرفا می خواهید بدانید که ملکه در کندو وجود دارد یا خیر!
پس از بررسی اگر در شانه های کندو لارو و تخم با سن های مختلف پیدا کردید طبیعتا ملکه در کندو وجود دارد. پیشنهاد می کنیم خواص و مضرات عسل کنار را مطالعه کنید.

پی نوشت نویسنده: راستش موقع نوشتن قسمت هایی از این مطلب رفتم سراغ یه سری از مستندهای مربوط به زنبورها. انقدر دنیای عجیب و باحالی دارن که آدم رو حیرت زده می کنن. به همین بهانه یه سری سوال برام ایجاد شد که رفتم از مدیر فروشگاه عسل جنگل یعنی آقای مهدی دیالمه پور سوال هام رو پرسیدم که قسمتی که مربوط به پیدا کردن ملکه در کندو هست رو برای شما قرار میدم.

 

مطالعه
خواص عسل برای پوست چرب + طرز تهیه ماسک

زنبور ملکه همه کاره کندو یا بازیچه دست دیگران؟

زمانی که صحب از ملکه زنبورهای عسل می شود، همه در ابتدا فکر می کنیم که ملکه زنبور عسل همه کاره کندو است و حکمرانی می کند!
اما انگار در عمل متفاوت است و صرفا اسم ملکه است که ابهت خاصی دارد. اینطور که به نظر می رسد زنبوران کارگر هستند که حرف اول و آخر را در کندو میزنند. آن ها هر زمان که تشخیص دهند اقدام به تعویض و جایگزین کردن و حتی کشتن ملکه می کنند.

تمام کارهای کندو هم که توسط آن ها انجام می شود.

البته که بودن ملکه از واجبات هر کندو است. اگر ملکه وجود نداشته باشد و یا جایگزین خوب و شایسته ای برای او پیدا نشود، امکان از هم پاشیدگی وجود دارد. اگر علاقه مند به مطالعه خواص عسل هستید حتما مطلب خواص عسل چهل گیاه (چندگیاه) و خواص عسل طبیعی برای مو را نیز مطالعه کنید.

 

زنبورهای کارگر و زنبورهای نر چگونه به وجود می آیند؟

در حقیقت می توان این گونه گفت که تخم های لقاح نیافته ملکه به زنبورهای نر بدل می شوند و تخم هایی که توسط زنبور نر لقاح پیدا می کنند، همان هایی هستند که به زنبورهای کارگر تبدیل می شوند.

تخم هایی که هستند ابتدا به لارو تبدیل می شوند، سپس زنبورها آن ها را با گرده و شیره تغذیه می کنند، سپس آن را بسته بندی کرده و دریچه آن را می بندند و بعد از گذشته تقریبا 3 هفته زنبوری جدید متولد می شود.

زنبورهای نر نیز توسط زنبورهای کارگر تغذیه می شوند. آن ها هر روز ظهر به بیرون می روند و امیدوارند که یک پرنسس برای خودشون در آسمان پیدا کنند. پیشنهاد می کنیم برای خرید گرده گل کلیک کنید.

زنبور ملکه، زنبور نر و کارگر

 

تولید مثل در ملکه زنبور عسل

بطور متوسط ملکه زنبور عسل در 16 روز رشد می کند و اندام های تولید مثلی را توسعه داده و به مدت چند سال عمر میکند و در روز چند هزار تخم می گذارد.

به دلیل اینکه زنبور ملکه تنها زنبور ماده دارای رشد جنسی در یک کندو است، وظیفه اولیه او تولید مثل است.

در ماه های فروردین و اردیبهشت، ملکه روزانه تا ۳۰۰۰ تخم می گذارد که اندازه هر کدام از آن ها کوچکتر از یک دانه برنج است. او هم تخم‌های بارور و هم تخم‌های غیر بارور تولید می‌کند. تخم های بارور شده به زنبور کارگر و ملکه، همچنین تخم های نابارور به زنبور نر تبدیل می شوند .

مطالعه
عسل خام چیست و چه خواص و عوارضی دارد؟

ملکه زنبور عسل تنها یک پرواز جفت‌گیری انجام می‌دهد، جفت گیری ملکه در فاصله ۶ تا ۱۰ روز پس از خروج ملکه از سلول صورت می گیرد.

زنبور ملکه در هر پرواز مقاربتی، معمولاً با ۱۲ زنبور نر جفت‌گیری می‌کنند (گرچه گاهی اوقات تعداد زنبورهای نر به ۴۰ عدد می‌رسد) و در خلال جفتگیری ملکه با زنبور های نر به اندازه تمام عمرش اسپرم دریافت می کند و آن را در کیسه اسپرم جای می دهد. متاسفانه زنبورهای نر کمی بعد از جفت‌گیری با ملکه، می‌میرند.

بیشتر پروازهای جفتگیری درروزهایی که درجه حرارت بیشتر از ۲۰ درجه سانتیگراد باشد در ساعات بین ۲ تا ۴ بعدازظهر صورت می گیرد. تخم گذاری ملکه معمولا ۲ تا ۳ روز پس از بازگشت به کندو شروع می شود و تا آخر عمر ملکه ادامه دارد.

یکی از ویژگی های یک ملکه خوب وضعیت تخم ریزی آن است. در یک کلونی خوب وضع استقرار تخم ها منظم و بهم فشرده است و سلول های خالی در بین آن کمتر دیده می شود.

در زمان تخم گذاری در بهار و تابستان، وزن ملکه معمولا بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ میلی‌گرم می باشد.

ملکه زنبور عسل تنها در زمانی که نیاز به جفت‌گیری دارد و زمانی که بخواهد خانواده جدیدی تشکیل دهد و همچنین زمانی که کندو تحت هجوم باکتری‌ها، ویروس‌ها و غیره قرار بگیرد و بوی حاصل از آن‌ها، برای بقای زنبورهای درون کندو نامناسب باشد از کندو خارج می شود .

از دستگاه جنسی زنبور عسل ملکه، ترشحاتی خارج می شود که برای زنبوران بوی مطبوعی دارد و در کندوی تاریک تنها زنبوران کارگر و نر به وسیله این بو حضور ملکه را احساس می کنند. اگر قصد خرید عسل طبیعی دارد از صفحه عسل های طبیعی عسل جنگل دیدن کنید.

تولید مثل در زنبور ملکه

 

زنبور ملکه تعویض می شود به شرطی که…

دلایل مختلفی وجود دارد که زنبور ملکه جدید جایگزین زنبور فعلی شود. این تشخیص بر عهده زنبوران کارگر است. جالب است بدانید که این وظیفه را تعداد خاصی از زنبوران کارگر انجام می دهند که هنوز مشخص نیست چه ویژگی خاصی دارند.

تصمیم گیری این مورد که زنبور ملکه باید تعویض شود و ملکه جدیدی جانشین وی شود با زنبورهای کارگر است. البته زنبورهای کارگر زحمت کش گاها بخاطر دلایل زیر است که تصمیم به این تعویض می گیرند:

دلیل اول: مرگ ناگهانی زنبور ملکه

شاید این مورد را بتوان این مورد را یک اتفاق پیش بینی نشده در نظر گرفت! جایی که هیچ کدام از زنبورها توقع ندارند که روزهای بدون ملکه را سپری کنند.
اما وقتی این اتفاق رخ می دهد، واکنش آن ها چیست؟ در این شرایط بحرانی زنبورهای کارگر شروع به یافتن لاروهایی با سن مناسب می کنند. زمانی که لاروهای مناسب را پیدا کردند، به آن ها ژل رویال می دهند و شرایط را برای به وجود آمدن ملکه فراهم می کنند.

در ادامه این لاروها به ملکه تبدیل می شوند، یعنی در اصل در ابتدا چند زنبور کلمه جدید به دنیا می آیند. این ملکه ها شروع به رقابت می کنند تا زمانی که شایسته ترین و قوی ترین آن ها ملکه جدید کلونی بشوند.

زنبور ملکه عسل درکندو عسل جنگل

 

دلیل دوم: کمبود فضا

همانطور که میدانید ملکه در طول روز تخم گذاری های زیادی انجام می دهد.خب طبیعتا این تخم گذاری ها باعث بالا رفتن تعداد زنبورهای داخل کندو از طرفی کاهش فضا می شود. وقتی شرایط اینگونه می شود ملکه با همراهی زنبورهای کارگر با هدف ایجاد یک کلونی دیگر از کلونی فعلی خارج می شود.
باقی زنبورهای باقی مانده کندو در کلونی قبلی، زندگی خود را با یک زنبور ملکه جدید ادامه می دهند.

مطالعه
خواص لیمو و عسل

 

دلیل سوم: کهولت سن و عدم توانمندی

اما دلیل دیگری که باعث این اتفاق می شو بالا رفتن سن ملکه و پایین آمدن توانایی او و اثرگذاری او برای کندو است. او دیگر توان قبل را برای تخم گذاری، حفظ و افزایش جمعیت با تخم گذاری ندارد! در این شرایط وقتی که زنبورهای کارگر محترم متوجه این قضیه می شوند اقدام به تعویض زنبور ملکه و جایگزینی او می کنند و در نهایت ملکه قبلی از کار افتاده کشته خواهد شد…!

اگر طرفدار و عاشق مصرف عسل هستید، برای خرید عسل گون، خرید عسل چهل گیاه وارد صفحات مربوط به هر کدام از آن ها در سایت ما شوید.

تصویر ملکه زنبور عسل زنبورستان عسل جنگل

 

مرگ ملکه زنبور عسل و وفاداری کارگران

اگر ملکه را از کندو در آوریم و یا اینکه زنبوردار اشتباهاً آن را از بین ببرد و لای درزهای درب له شود زنبورداران فرصت اندکی دارند تا ملکه جدیدی را جایگزین کنند.

اگر زنبورهای داخل کندو متوجه نبودن ملکه زنبور ها شوند، بعد از یکی دو روز زنبورها شروع به تخم ریزی نر می کنند و زنبورها نرزا می شوند. در نتیجه نرزایی زنبورها کندو از بین می رود.

زنبورداران برای رفع مشکل نرزایی زنبور ها و از بین نرفتن کندو، باید ملکه جدیدی وارد کندوهای خود کنند. برای این کار زنبوردار دریچه پرواز را مسدود می نمایند تا زنبوران کارگر خارج نشوند. سپس قفس ملکه جدید را در کندو می گذارند و درب کندو را می بندند.

معمولا کارگران ملکه جدید را می کشند. بنابراین برای حفظ امنیت ملکه، آن را در قفس یا جعبه مخصوص حمل ملکه قرار میدهند. کم کم که زنبورهای کارگر به بوی ملکه عادت کردن و آن را پذیرفتن ملکه را از قفس خارج می کنند.

در هر کلونی تنها باید یک ملکه زنبور عسل وجود داشته باشد. زمانی که یک ملکه جدید به دنیا می‌آید، محل زندگی زنبور ملکه جدید را تعیین نموده و آن‌ را از کندو بیرون می کنند.

اگر به هر طریقی، دو ملکه در یک کندو بطور همزمان باشند تا زمان مرگ یکی، آن‌ دو با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

البته همیشه هم اینطور نیست که زنبورهای کارگر از ملکه حمایت کنند. درواقع زنبورهای کارگر وظایف مشخصی در طول روز دارند که در نهایت منجر به مدیریت عملکرد کلنی می شود. درواقع اگر زنبورهای کارگر در یک کندو، احساس کنند ملکه کارایی لازم را ندارد و نا کارآمد است، تمام تلاش شان را برای از بین بردن آن و جایگزین کردن یک ملکه جدید به کار می گیرند.

آنها از طریق روش هایی مثل گرسنگی دادن به ملکه، یا حمله به او و… تمام تلاش خود را برای از بین بردن یک ملکه ناکارآمد می کنند! البته این امر زمانی اتفاق می افتد که زنبورهای کارگر خیال شان از داشتن یک جایگزین مناسب برای ملکه راحت باشد.

شاید این سوال پیش بیاید که ناکارآمدی زنبور ملکه یعنی چه؟

زمانی که ملکه زنبورها پیر می شود و دیگر قادر نیست عمل تخم گذاری را به خوبی انجام دهد، زنبوران کارگر او را ناکارآمد می بینند و در جهت آوردن یک ملکه جدید قدم برمی دارند.

اگر شما هم اطلاعات جذاب دیگری در مورد ملکه زنبور عسل دارید حتما در انتهای این مطلب کامنت کنید.

امیدواریم شما هم از داستان زندگی ملکه زنبور عسل لذت برده باشید.

https://www.perfectbee.com/learn-about-bees/the-life-of-bees/role-queen-bee

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن