عسل جنگل

تاریخ انقضای عسل  

تاریخ انقضای عسل
فهرست مطالب
Rate this post

 مقدمه

برای استفاده درست از خواص بی پایان عسل طبیعی باید به اصول و روش های نگهداری از آن در طولانی مدت توجه داشته باشید. این ماده غذایی، بدون تاریخ انقضا مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از این عسل به درستی نگهداری شود، تا سال های سال بدون ایجاد فساد سالم باقی می ماند.

در سال های اخیر عسل های طبیعی سالمی در کنار مومیایی های اهرام مصر پیدا شده اند که عدم فساد در آن ها گواه این ادعا است. مسئله تاریخ انقضای عسل بیشتر در رابطه با نگهداری از عسل های پاستوریزه ای که حرارت دیده اند، مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش بیشتر به این موضوع می پردازیم.

 

چرا عسل طبیعی تاریخ انقضا ندارد؟

بسیاری از مصرف کنندگان در رابطه با تاریخ انقضای عسل و علل عدم فاسد شدن آن سوالاتی را مطرح می کنند. به طور کلی مواد غذایی زمانی فاسد می شوند که میکروارگانیسم ها و میکروب ها را در خود پرورش داده و بستری برای رشد آن ها فراهم کنند. عسل طبیعی دارای خواصی است که این مشکلات را به کلی از بین می برد. در این بخش به دلایل عدم فساد در عسل طبیعی و اصل اشاره می کنیم:

تاریخ انقضای عسل
تاریخ انقضای عسل

قند زیاد عسل طبیعی

قند بالای عسل طبیعی، تاریخ انقضای عسل را به تعویض می اندازد! بیشتر از 80 درصد عسل طبیعی را قند تشکیل می دهد که مانع از فعالیت میکروب ها و پرورش آن ها می شود. با افزایش فشار اسمزی در عسل طبیعی، رشد و تولید میکروب ها با مشکل روبرو می شود. ساختار متراکم عسل هم از پرورش بیشتر میکروب ها پیشگیری می کند.

مطالعه
خواص عسل برای بیماری های قلبی

 

خاصیت اسیدی عسل

تاریخ انقضای عسل به دلیل ساختار اسیدی این ماده غذایی بسیار دراز مدت است. اسید گلوکونیک یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده عسل های طبیعی است. این اسید برای بهبود زخم ها و عفونت ها در بدن مزایای بی شماری دارد. عسل برای جلوگیری از عارضه های ناشی از سوختگی نیز مزایای بی شماری دارد. اما همین خاصیت اسیدی مانع از ایجاد فساد در عسل طبیعی می شود.

 

خاصیت آنزیمی عسل

خاصیت آنزیمی عسل طبیعی از طریق زنبورها به این ماده غذایی طبیعی منتقل می شود. یکی از این آنزیم های اکسیداز نام دارد که در افزایش طول مدت تاریخ انقضای عسل تاثیرگذار خواهد بود. ترکیبات پراکسید هیدروژن نیز به وفور در عسل یافت می شوند و از پرورش میکروارگانیسم ها پیشگیری خواهند کرد. عوامل ضد باکتریایی عسل نقش کلیدی در عدم فساد و پایان تاریخ انقضای آن ایفا می کنند.

تاریخ انقضای عسل
تاریخ انقضای عسل

نشانه های تاریخ انقضای عسل

در صورتی که تاریخ انقضای عسل شما به پایان رسیده باشد، نشانه هایی در آن مشاهده می کنید. به طور کلی ویژگی های ضد باکتریایی عسل مانع از تخریب آن در طولانی مدت خواهد شد. زمانی که تعادل ترکیبات عسل به هم بخورد، تاریخ انقضای آن نیز فرا می رسد. در صورتی که از این مواد غذایی به درستی نگهداری نکنید، ایجاد فساد در آن امری بدیهی خواهد بود. به علاوه انتخاب عسل های غیر اصل و پاستوریزه ریسک ایجاد باکتری و میکروب را در این مواد افزایش می دهد.

مهمترین نشانه خراب شدن و ایجاد فساد در عسل، ترش شدن آن است. اگر عسل حالت آبکی داشته باشد، باید حتما آن را دور بریزید؛ این نوع عسل فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیست. عسل هایی که ترش شده و بوی نامطلوبی دارند، قابل استفاده نیستند و مصرف آن ها مسمومیت هایی در بدن به وجود می آورد.

مطالعه
خواص لیمو و عسل

در صورتی که در محل نگهداری از عسل، رطوبت زیادی وجود داشته باشد، ایجاد فساد در عسل سریع تر اتفاق می افتد. برای افزایش بازه زمانی تاریخ انقضای عسل، باید رطوبت محیط نگهداری از آن را به 18 درصد برسانید. در غیر این صورت عسل شما به سرعت در شرایط تخمیر قرار می گیرد و ترش می شود.

تاریخ انقضای عسل
تاریخ انقضای عسل

آیا عسل مانده قابل خوردن است؟

بسیاری از افراد در خصوص قابلیت استفاده عسل مانده و عسلی که تاریخ انقضای آن نزدیک شده سوالاتی را مطرح می کنند. عسلی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد، به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. اما اگر عسل فاسد نشده باشد، باز هم باید در مصرف آن به برخی نکات دقت داشته باشید. اگر عسل بیشتر از 10 تا 20 سال نگهداری شود، ارزش غذایی خود را از دست می دهد.

  • آنزیم های مفید عسل در طولانی مدت از بین می روند.
  • اسیدهای آمینه عسل مانند پرولین با افزایش مدت زمان نگهداری از عسل، کاهش می یابند.
  • عسل های طبیعی در طولانی مدت شکرک می زنند و طعم و مزه آن ها چندان مطلوب نیست. عسلی که کهنه شده باشد، مزه نامطلوبی دارد و مصرف آن خوشایند نخواهد بود.

 

چه عواملی سبب فساد عسل می شوند؟

صرفه نظر از سررسید تاریخ انقضای عسل، برخی عوامل سبب خراب شدن این ماده غذایی طبیعی می شوند. از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که از عسل به درستی نگهداری نشود، رطوبت در آن افزایش یافته و عسل تخمیر خواهد شد. عسل به شدت جاذب رطوبت است و رطوبت هوا را به سرعت جذب می کند. ظرف ذخیره سازی عسل باید کاملا مهر و موم شده و در معرض رطوبت قرار نگیرد.
  • برای پیشگیری از رسیدن تاریخ انقضای عسل و ایجاد فساد در آن، از اضافه کردن آب به عسل خودداری کنید. اگر ظرفی که عسل را در آن می ریزید، رطوبت داشته باشد، به تدریج سبب ایجاد تخمیر در این ماده غذایی طبیعی خواهد شد.
  • برداشت زود هنگام عسل هم یکی از مهمترین دلایل ایجاد فساد در این مواد غذایی محسوب می شود.
مطالعه
آنتی اکسیدان ها در عسل طبیعی

 

جمع بندی

در این قسمت به ارزیابی تاریخ انقضای عسل و دلایل ایجاد فساد در این مواد غذایی پرداختیم. عسل یکی از ارزشمندترین مواد غذایی طبیعی است که نگهداری درست و اصولی از آن اهمیت دارد. در این بخش به برخی از مهمترین عوامل ایجاد فساد در عسل طبیعی پرداختیم. با در نظر گرفتن این نکات محیط بهتری برای نگهداری از عسل طبیعی فراهم خواهید کرد. برای این که از عسل خریداری شده در طولانی مدت استفاده کنید، باید به دنبال عسل های اصل و طبیعی بگردید. مدت زمان نگهداری از عسل اصل بسیار طولانی تر است و ریسک خرابی این مواد غذایی پایین تر خواهد بود.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن