عسل جنگل

خواص لیمو و عسل

خواص لیمو و عسل {معجون عسل و لیمو} + ویدئو فواید آبلیمو عسل
فهرست مطالب
3.3/5 - (3 امتیاز)

می خواهیم در این محتوا در مورد خواص بی نظیر لیمو و عسل صحبت کنیم. ما از دیرباز برای درمان و بهبود درد بسیاری از بیماری ها از عسل و لیمو ترش بهره مند شده ایم. خاطره مشترک همه ما از دوران کودکی استفاده از شربت آبلیمو و عسل برای درمان گلو درد و سرماخوردگی است. همه ما طبق آن چه ذکر کردیم نسبت به فواید بسیار لیمو و عسل آگاهی داریم.

اما آن چه در این محتوا مد نظر ما است بررسی علمی این امر است. بنابراین توصیه می کنیم تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید تا خواص و فواید بی شمار لیمو و عسل را به صورت علمی ذکر کنیم.

 

ویدئو خواص و فواید استفاده از آبلیمو و عسل

اگر در حال حاضر امکان مشاهده ویدئو خواص و فواید ترکیب آب لیمو و عسل را ندارید، نگران نباشید چرا که برای راحتی شما متن زیرنویس ویدئو در اینجا قرار می گیرد تا با مطالعه آن از صحبت های داخل ویدئو آگاه شوید. برای مطالعه کامل متن روی عبارت زیر کلیک کنید.

لیمو و عسل معمولا هر دو غذاهای معروفی هستند که در غذاها و نوشیدنی های طعم دار استفاده می شوند. عسل یک مایع شیرین غلیظ است که توسط زنبورعسل و حشرات مشابه آن تولید می شود، اگرچه نوعی از عسل که توسط زنبور عسل تولید می شود شناخته شده ترین است.

عسل به طور معمول به عنوان جایگزین طبیعی شکر فراوری شده است و همچنین تعدادی استفاده درمانی دارد مانند درمان زخم پوستی و سوختگی و…

لیموها میوه های سیتراته عمدتا به عنوان آبمیوه ترش استفاده می شوند. پالپ و پوست آن هم می توانند استفاده شوند. بیشتر مزایای درمانی این میوه تند و تیز، مربوط به مقدار بالای ویتامین سی و سایر مواد تشکیل دهنده مفید آن مربوط است.  

یک باور عمومی وجود دارد که ترکیب این دو ماده (عسل و لیمو) در نوشیدنی می تواند به یک لیست بلندی از بیماری ها کمک کند. این ویدیو 9 مزایای برتر سلامتی آبلیمو و عسل را نشان می دهد. 

 

کمک به هضم

یک تونیک (نوشیدنی) عالی سلامتی! مصرف منظم آبلیمو عسل به حفظ سلامت سیستم هاضمه کمک می کند. آبلیمو عسل تولید و ترشح اسید معده و ترشح صفرا را افزایش می دهد که به تجزیه آسان و اصولی مواد غذایی و یکپارچه سازی جذب مواد مغذی کمک می کند.

غذاهای هضم نشده می توانند باعث احساس نفخ در شکم شود، نوشیدن ابلیمو عسل به حرکات روده کمک می کند و همچنین دفع را آسان می سازد.

 

سم زدایی بدن

مزایای ابلیمو عسل همچنین شامل پاکسازی بدن از رادیکال های آزاد سمی و مضر است که منجر به یبوست، جوش و بسیاری مشکلات دیگر می شوند. سبک زندگی امروزه احتمال در معرض قرار گرفتن بدن به مواد شیمیایی و و کودها را افزایش داده است.

آلودگی، عادت های ناسالم غذایی و عوامل خارجی دیگر منجر به تجمع این مواد سمی در سطح پوست، کبد و مجاری تنفسی می شود، درنتیجه نوشیدن آبلیمو عسل با آب گرم، در سم زدایی بدن کمک می کند که یک تونیک موثر کبد (مانند یک نوع دارو کبدی) که به عملکرد کبد با خنثی ساختن رادیکال های آزاد کمک می کند، در بدن بسازد.

 

پوست شفاف

از امتحان کردن هرنوع درمانی برای رها شدن از جوش هایی که زیر افتاب زدید خسته شدین؟! نوشیدن آب گرم با عسل و لیمو در طول روز رو جایگزین کنید و ببینید که مشکل در طول زمان از بین می رود. لیمو ویژگی کنترل چربی وهمچنین پاکسازی چربی اضافه از سطح پوست دارد. اسید سیتریک موجود باعث شستن رادیکال های آزاد و سایر مواد سمی شیمیایی از سیستم هاضمه می شود.

در صورتی که بیشتر مردم لیمو را مستقیم به پوست می زنند، لیمو ممکن است برای تمامی پوست ها مناسب نباشد، در نتیجه نوشیدن ترکیب لیمو، عسل و آب گرم چنین خطری ندارد.

 

کمک به بهبود سیستم ایمنی

نوشیدنی لیمو عسل همچنین به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند. لیمو عسل به شما کمک می کند که در برابر عفونت های معمول و بیماری های ناشی از تغییر فصل محفوظ بمانید. نوشیدن مداوم این ترکیب موارد سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر حساسیت های شما را کاهش می دهد. عسل ویژگی های درمانی دارد و سرشار بودن آن از خواص آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضد میکروبی در توقف عفونت ها و بهبود از بیماری کمک می کند.

 

تناسب اندام

یک لیوان لیمو عسل و آب گرم به بهبود سوخت و ساز بدن و منظم شدن حرکات روده کمک می کند. هردوی آن ها برای اطمینان از عدم تجمع مواد سمی در بدن هستند، که اغلب دلیل افزایش وزن در مردم است.

نوشیدن این ترکیب بر روی شکم خالی در اول صبح بدن شما را در حالت سوزاندن چربی قرار می دهد. همچنین به شما حس تناسب، سلامت و سبکی در طول روز می دهد.

 

درمان خوب برای عفونت گلو

برخلاف تصور عموم، مرکبات به بهبود درد یا آزار گلو فرد کمک می کنند. لیمو به رقیق کردن مخاط و در نتیجه آسان کردن آن برای استفراغ کمک می کند. از نظر دیگر، لیمو شامل پراکسید است که عملکرد آن ضدعفونی کردن ویروس هایی که باعث باکتری می شوند.

همچنین در فرونشاندن تولید بیش از حد مخاط و صفرا، خشک کردن مجاری تنفسی و درنتیجه کنترل موارد ابتلا به سرماخوردن نقش دارد. همچنین اگر از دفعات بالا سرفه کردن رنج میبرید، می توانید عسل و زنجبیل استفاده کنید.

 

انرژی خودتون رو افزایش بدهید

عسل ویژگی باکتری زدایی بی نظیری دارد. افزایش انرژی که عسل ایجاد می کند، یک مزیت عالی آن است. وقتی شما به رژیم خود عسل را اضافه می کنید، باعث افزایش انرژی شما می شود و نسبت به شکر و زیرمجموعه های آن که امروزه دردسترس هستند سالم تر است.

 

رهایی از یبوست

مصرف معمول آبلیمو عسل گرم در صبح  باعث حرکات منظم روده می شود.

تاثیرات سودمند آن که باعث حرکت محتویات داخل شکم می شوند، نه تنها مربوط به آب گرم بلکه مربوط به آب لیمو نیز است که باعث راحت تر شدن عمل ترشح در بدن شامل ترشح موکوس از دیواره روده است. این باعث حرکت بدون زحمت مواد می شود. دفع منظم به کاهش نفخ که همراه با یبوست است، کمک می کند.

 

رها سازی از عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه

تاثیر ادرار آوری آب لیمو و ضد میکروبیایی عسل باهم باعث تصفیه مواد ناخواسته و باکتری های بیماری زا از کلیه، مثانه و مجاری تناسلی می شوند. اسیدیته مفرط و ادرار غلیظ از عوامل معمول سنگ کلیه و سوزش ادراری هستند. سیترات سدیم و سیترات پتاسیم اغلب به عنوان اولین درمان برای این مشکلات تجویز می شوند.

آب لیمو به دلیل محتوای سیتریک اسیدی که دارد، اسیدی است اما در بدن به سیترات سدیم تبدیل می شود. به همین دلیل است که گفته می شود آبلیمو قلیایی کننده است.

 

چطور در خانه آبلیمو عسل درست کنیم؟

یکی از موارد جذاب در رابطه با آبلیمو عسل این است که بسیار راحت تهیه می شود. به راحتی آب نصف یک لیمو، یک قاشق چای خوری عسل و یک لیوان آب گرم را ترکیب کرده، هم بزنید و بنوشید. ثاثیر آن اگر در صبح قبل از صبحانه مصرف شود بیشتر است.

به طورخلاصه کارهای ساده ای هست که شما می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید حتی اگر پرمشغله هستید. یکی از این راه ها مصرف روزانه یک لیوان آبلیمو عسل گرم است تا از مزایایی که گفته شد بهره ببرید.

مطالعه کامل زیر نویس ویدئو بستن زیرنویس

 

ارزش غذایی لیمو

لیمو ترش یکی از میوه هایی است که به طور تجربی همه ما میدانیم خواص بی شمار و فواید زیادی دارد. این میوه ترش و خوشمزه سرشار از مواد مغذی است که برای حفظ سلامتی اهمیت دارند. در زیر به برخی از مواد مغذی موجود در لیمو ترش اشاره خواهیم کرد.

  • ویتامین C
  • ویتامین B1
  • ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • فولیک اسید
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • منگنز
  • پتاسیم
  • زینک

علاوه بر موارد بالا که ذکر کردیم این میوه منحصر به فرد منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها برای مقابله با رادیکال های آزاد در بدن و ممانعت از وقوع سرطان ضروری هستند. این میوه همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد. بنابراین می تواند یک عامل موثر برای درمان و بهبود بیماری هایی با عامل باکتری باشد.

به ویژه برای جلوگیری از تشکیل جوش های چرکی روی پوست که عامل باکتریایی دارند مصرف این میوه توصیه شده است. از جمله کاربردهای دیگر این میوه می توان به داشتن خاصیت روشن کنندگی آن، جرمگیری از دندان ها و اسکراب پوست اشاره کرد.

همچنین پیشنهاد می کنیم که اگر علاقه دارید در خصوص از بین بردن آکنه بیشتر بدانید، مطلب از درمان جوش با ماسک عسل را مطالعه کنید.

ارزش غذایی عسل

ارزش غذایی عسل

خواص عسل طبیعی برای سلامتی بسیار زیاد بوده و یک ماده مغذی و مفید به شمار می شود. ترکیب عسل با برخی مواد غذایی اثربخشی بیشتری خواهد داشت. به طور مثال می توان به ترکیب لیمو و عسل اشاره کرد. این ماده غذایی بی نظیر از دیرباز مورد استفاده انسان قرار گرفته است. تقریبا می توان گفت تمام تمدن های بشری در طول تاریخ خود اهمیت عسل را به خوبی دانسته و از آن استفاده کرده اند. برخی از مواد مغذی موجود در عسل را به صورت خلاصه در زیر ذکر خواهیم کرد.

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • سدیم
  • گلوکز
  • فروکتوز
  • مالتوز
  • آهن
  • فسفر
  • روی

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، عسل منبع مناسبی از انرژی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. بنابراین بزرگسالان و خردسالان می توانند برای تامین انرژی مورد نیاز خود از این ماده غذایی استفاده کنند. همچنین عسل دارای خواص آنتی باکتریایی فوق العاده ای است. به همین دلیل برای مقابله با انواع بیماری های باکتریایی عملکرد مناسبی خواهد داشت.

از جمله خواص دیگر این ماده غذایی می توان به وجود آنتی اکسیدان های قوی اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، این ماده غذایی دوستدار دستگاه گوارش بوده و موجب طراوت و زیبایی هر چه بیشتر پوست می شود.

مطالعه
آنتی اکسیدان ها در عسل طبیعی

 

بررسی فواید لیمو و عسل

ما در ابتدای محتوا ذکر کردیم قصد داریم در مورد ترکیب لیمو و عسل و خواص هر یک از این مواد غذایی به صورت علمی مطالبی را ذکر کنیم. استفاده از لیمو و عسل در موارد متعدد و مختلف از جمله درمانی و دارویی انجام می شود. طبق تحقیقات انجام شده سالانه حدود 30 درصد از مردم جهان به بیماری های ناشی از غذا مبتلا می شوند.

منظور از بیماری های غذازاد، بیماری هایی هستند که به علت مصرف یک غذای آلوده یا بی کیفیت رخ می دهد. ما در بالا توضیح دادیم لیمو و عسل هر کدام دارای خواص آنتی باکتریال می باشند.

سالانه بیماری های متعددی تحت تاثیر باکتری ها ظاهر شده و سلامت انسان را به خطر می اندازند. از جمله این باکتری ها می توان به استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیاکلی اشاره کرد. در پژوهشی که در سال 1395 انجام شده است ثابت شده که عصاره لیمو ترش دارای خواص آنتی باکتریال قوی علیه دو باکتری ذکر شده در بالا است.

نتایج این تحقیق به صورت مدون و مستند در مجله میکروب شناسی مواد غذایی به چاپ رسیده است. بنابراین طبق نتایج تحقیق ذکر شده و تحقیقات مشابه می توان به وجود فعالیت آنتی باکتریال در لیمو ترش و عصاره آن پی برد.

همچنین ابن سینا در کتاب قانون خود استفاده از لیمو ترش را برای قلب، معده و دفع تهوع در زنان باردار مناسب می داند. در تحقیق دیگری که در سال 2015 انجام شده است فواید مختلف برای قسمت های متفاوت لیمو به شرح زیر بیان شده است. نتایج تحقیق مذکور که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد در اولین کنگره بین المللی طب مکمل و جایگزین که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد ارائه شده است.

  • پوست لیمو مقوی معده و تحریک کننده اشتها است. همچنین دارای خاصیت قابض بوده و نیز موجب تحلیل رفتن قولنج خواهد شد. به علاوه نتایج این پژوهش پوست لیمو را پادزهر سموم وارد شده به بدن معرفی می کند.
  • مواد درونی لیمو برطرف کننده خلط است. همچنین استفاده از مواد درونی لیمو التهاب معده را بهبود داده و دمل های پوستی و بثورات جلدی را درمان می کند. علاوه بر آن چه ذکر شد برای رفع خونریزی از بینی مفید و موثر است.
  • آبلیمو نیز به عنوان ضد درد، ضد سرخک و ضد گلودرد معرفی شده است. بر این اساس استفاده از ترکیب لیمو و عسل می تواند یک داروی مناسب برای درمان سرماخوردگی ها باشد. همچنین می توان به عنوان یک نوشیدنی مقوی در فصول سرد سال از آن بهره برد.

همچنین پیشنهاد می کنیم که سری به مطلب رفلاکس معده و عسل بزنید.

مطالعه
بره موم چیست و چه خواصی دارد؟

 

 ارزیابی اثربخشی لیمو و عسل

ما در بالا به صورت خلاصه به مزیت ها و فواید لیمو و عسل اشاره کردیم. همچنین به برخی تحقیقات انجام شده در راستای تایید خواص پزشکی و درمانی لیمو ترش نیز اشاره کردیم. در این قسمت به صورت علمی به برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه تایید خواص درمانی و پزشکی عسل اشاره خواهیم کرد.

نتایج یک پژوهش در سال 1391 در نشریه طب سنتی اسلام و ایران در ارتباط با عسل منتشر شد. نتایج این تحقیق مبنی بر فواید درمانی عسل برای درمان و بهبود بیماری آرتریت روماتوئید است.

ترکیب لیمو و عسل می تواند حجم عظیمی از مواد مغذی را در اختیار بدن قرار دهد. نتایج پژوهش مذکور نشان می دهد عسل به دلیل داشتن طبیعت گرم و توانایی بالا در ترمیم و بهبود مشکلات و ضایعات بافتی می تواند دارویی مناسب برای درمان بیماری آرتریت باشد. طبق مطالعات انجام شده در مراکز تحقیقاتی مختلف، عسل شامل هشتاد ماده مغذی و مفید است. هر یک از این مواد مغذی خواص و کاربرد ویژه ای در بدن انسان دارند.

مطالعه
خواص عسل برای کودکان {در سنین مختلف}

 

ترکیب لیمو و عسل و تعادل مزاج

طبق آموزه های طب سنتی، انسان دارای چهار مزاج است. این چهار مزاج از چهار عنصر اربعه به وام گرفته شده اند. چهار مزاج اصلی عبارتند از صفرا، دم، بلغم و سودا. صفرا از عنصر آتش گرفته شده است و دم از عنصر هوا یا باد دریافت شده است. دو مورد دیگر نیز از آب و خاک تشکیل شده اند. بر اساس طب سنتی افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند بیش از افراد دیگر به بیماری های التهابی و روماتیسمی مبتلا می شوند. عسل، دارویی است که برای متعادل کردن چهار مزاج ذکر شده در بالا مناسب است.

ترکیب عسل و لیمو با توجه به خواص بیشمار و فراوانی که دارند می تواند یک داروی مناسب برای همه اخلاط مذکور باشد. اولین روش درمانی در طب سنتی دوری از مصرف غذاهای با طبع سرد است. مصرف لیمو و عسل به دلیل این که هر دو ماده غذایی گرم هستند توصیه می شود.

مصرف لیمو و عسل برای سلامتی

مصرف مداوم و مکرر لیمو و عسل یا آبلیمو و عسل در طول روز موجب حفظ سلامتی طولانی مدت ما خواهد شد. استفاده از ترکیب لیمو و عسل در حال حاضر با توجه به فرا رسیدن روزهای سرد سال بسیار توصیه می شود. این ترکیب همانطور که در بالا اشاره کردیم طبع گرم دارد. بنابراین برای جلوگیری از سرماخوردگی مناسب خواهد بود.

همچنین استفاده از این ترکیب با توجه به خواص آنتی باکتریال که هر دو ماده تشکیل دهنده آن یعنی عسل و لیمو دارند می تواند برای بهبود سرماخوردگی های باکتریایی مناسب باشد. علاوه بر مقابله با بیماری های باکتریایی این دو ماده غذایی هنگام ترکیب شدن با یکدیگر برای مقابله با بیماری های میکروبی نیز به خوبی عمل خواهند کرد. به همین دلیل است که برای تقویت معده و به طور کلی دستگاه گوارش استفاده از لیمو و عسل بسیار توصیه شده است.

مصرف مداوم لیمو و عسل می تواند از ابتلا به بیماری های متعدد همچون سرماخوردگی جلوگیری کند. علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری ها می تواند روند بهبود بیماری را نیز سرعت بدهد. مصرف لیمو و عسل برای گلو درد رایج است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه یا آبلیمو ترکیب کنید. سپس مقداری آب ولرم به آن افزوده و آن را میل کنید.

این شربت را روزی سه مرتبه بنوشید تا روند بهبودی شما تسریع یابد. با توجه به فواید بی شمار لیمو و عسل که به برخی از آن ها نیز در طول این محتوا اشاره کردیم لازم است مصرف روزانه ترکیب لیمو و عسل را در برنامه غذایی خود قرار دهید. استفاده از ترکیب لیمو و عسل به صورت مداوم و به ویژه در فصل سرد سال موجب می شود سلامتی شما حفظ شده و همچنین از خواص بی نظیر این دو ماده غذایی بهره مند شوید.

همچنین شاید خواندن مطالب زیر برای شما جالب باشد:

خواص سیاه دانه و عسل

تشخیص عسل طبیعی

https://daisiesandpie.co.uk/soothing-honey-and-lemon-drink/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن