عسل جنگل

18 خاصیت عسل طبیعی برای سلامتی

18 خاصیت عسل طبیعی برای سلامتی
فهرست مطالب
5/5 - (1 امتیاز)

خواص عسل طبیعی

با توجه به اینکه عسل طبیعی از دیرباز در بین مردم محبوبیت زیادی داشته است و هزاران سال است که افراد از خواص عسل در تغذیه روزانه و همچنین به منظور مصارف پزشکی بهره می برند، تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با فواید عسل طبیعی در درمان بیماری ها که از نظر علم پزشکی به اثبات رسیده است آشنا کنیم.

شاید اولین سوالی که در ذهن شما می چرخد این باشد که چطور عسل از هزاران سال پیش با وجود امکانات کم آن روزها و احتمال آلوده شدن به باکتری های مختلف، مورد استفاده قرار می گرفته است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یکی از خصوصیات خوب عسل طبیعی این است که  عسل محیط کشت مناسبی برای باکتری‏ها نیست، زیرا بسیار اسیدی است و قند بسیار بالایی دارد. این امر باعث ایجاد یک اثر اسمزی می‏شود که از رشد باکتری‎ها جلوگیری می‎کند، این اثر به معنای واقعی کلمه باعث خشک شدن باکتری‎ها می شود.

در سال 1940 دالد (Dold) نوع دیگری از خاصیت ضد باکتریایی عسل  را کشف کرد که در سال 1963، جاناتان وایت (Jonathan White) متوجه شد که این خاصیت ضد باکتریال بودن عسل که توسط دالد مطرح شده بود، ناشی از پراکسید هیدروژن است که در عسل رقیق تولید و انباشته می‏شود و امروزه می دانیم که محصول جانبی تولید اسید گلوکونیک توسط آنزیم گلوکز اکسیداز است. پس نیازی نیست نگران آلودگی عسل باشید. البته اگر عسلی که در اختیار شما هست، طبیعی باشد.

همانطور که گفتیم از دیرباز، عسل برای اهداف مختلف پزشکی استفاده شده است. ما قصد داریم در این مقاله از عسل جنگل شما را با فواید عسل طبیعی در درمان چندین بیماری، با توجه به ترکیبات عسل و خواص آنتی باکتریایی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان‎ها، ضد ویروسی و… آن اشنا کنیم.

شاید قبل تر هم شنیده باشید که عسل خواصی مثل کنترل سطح کلسترول، مدیریت دیابت، درمان مشکلات معده، مبارزه با عفونت، تقویت انرژی، جلوگیری از تهوع، ارتقاءکاهش وزن، ایجاد خواب آرام، مبارزه با آسم، از بین بردن شوره سر و افزایش سلامت پوست دارد؛ اما در این مطلب می خواهیم کمی ریزبینانه تر 11 مزیت خوردن عسل طبیعی را بررسی کنیم.

عسل تنها یک ماده شیرین و لذیذ نیست، بلکه طبیعت آن را با مزایای بسیاری برای سلامتی همراه کرده است.

شاید شما باور نکنید ماده ای که به عنوان یک شیرین کننده عمل می‏کند قادر است شماری از مشکلات سلامتی شامل سرما خوردگی و سرفه، کاهش وزن و حتی سلامت قلبی عروقی را درمان نماید.

عسل طبیعی چیست

عسل چیست؟

انسان‏ها حدود 8000 سال پیش عسل را کشف کردند و از آن موقع تاکنون استفاده از آن را رها نکردند. عسل در یونان و مصر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. و پس از آن به ترکیبی الزامی در پزشکی آیورودا و طب سنتی چینی مبدل گردید.

این ماده معجزه آسا همچنین دارای خواص التیام بخشی است که آن را به یک شفابخش طبیعی تبدیل کرده است. عسل یک ماده اسرارآمیز برای بسیاری از داروهای خانگی بشمار می‏آید. شما می‏توانید عسل را به تنهایی مصرف کنید و یا با سایر ادویه‏ها، گیاهان و آب مخلوط نمایید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

ارزش غذایی عسل طبیعی

عسل طبیعی از موادی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، تشکیل شده است.

سدیم 6 میلی گرم

پروتئین 15 میلی‎گرم

کربوهیدرات 17 گرم

کلسترول 0

چربی 0

اسید پانتوتنیک 05 میلی‏گرم

ریبوفلاوین 06 میلی‏گرم

ویتامین C   1 میلی گرم

روی 03 میلی گرم

آهن 05 میلی‏گرم

پتاسیم 0 میلی گرم

کلسیم 0 میلی گرم

فسفر 0 میلی‏گرم

آب 6 گرم

فروکتوز 1 گرم

مالتوز 5 گرم

گلوکز 5 گرم

18 خاصیت عسل طبیعی بر روی سلامتی

در ادامه قصد داریم شما را با 18 خاصیت درمانی عسل طبیعی آشنا کنیم.

1-عسل کلسترول را کنترل می‏کند

کلسترول بالا معضل وحشتناکی برای تهدید سلامتی است كه باید به طور كامل و در زمان مناسب مهار گردد. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که عسل منبعی سالم برای کنترل سطح کلسترول بالا است. حتی یک مطالعه نشان داده است که مصرف منظم 70 گرم عسل به مدت 30 روز، قادر است سطح کلسترول را 3 درصد کاهش دهد.

به گونه شگفت‎انگیزی، شما می‏توانید با کمک عسل، سطوح کلسترول خوب را افزایش دهید.

فواید عسل طبیعی

2-عسل برای بیماران دیابتی

شواهد محکمی وجود دارند که نشان دهنده تاثیرات مفید عسل در درمان دیابت می‎باشند. این نتایج، چشم‏انداز درمانی استفاده از عسل یا سایر آنتی اکسیدان‏های قوی به عنوان یک همراه و ملازم استاندارد کردن داروهای ضد دیابتی در کنترل بیماری دیابت را خاطرنشان می کنند.

با توجه به محدودیت‏های مرتبط با استفاده از آنتی اکسیدان‏ها، تدابیر دیگری که برای کاهش تولید نسل ROS در نظر گرفته شده نیز می توانند به عنوان راهکار درمان دیابت متداول شوند.

در یکی از آزمایشات بالینی نوع 1 و نوع 2 دیابت، شاخص قند خون در هنگام استفاده از عسل، به طور چشمگیری پایین‏تر از ساکارز یا گلوکز در دیابت نوع 1 و نرمال بود. دیابت نوع 2 دارای مقادیری مشابه برای عسل، گلوکز و ساکارز بود.

در بیماران دیابتی، عسل می تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح گلوکز پلاسما در مقایسه با دکستران شود.

همچنین عسل در بیماران طبیعی و هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون) نیز باعث کاهش چربی خون، محتوای هوموسستین و پروتئین واکنش C می شود. با این حال، در مورد چگونگی کنترل دیابت به خصوص در مواردی که هم استرس اکسیداتیو و هم هیپرگلیسمی هدف قرار می‏گیرند، پرسش‏هایی طرح شده است. علاوه بر این، اثرات درمانی عسل در مدیریت دیابت ممکن است تنها محدود به کنترل گلیسمی نشده، بلکه احتمال دارد به منظور بهبود بیماری‏های مرتبط با عوارض متابولیکی گسترش یابد.

مطالعه
طبع ژل رویال گرم است یا سرد؟

عسل طبیعی با وجود این که شیرین است، قند را در جریان خون افزایش نمی‏دهد و برای بیماران دیابتی ایمن است. همچنین گفته شده سرم گلوکز ناشتا که سی ـ پپتید ناشتا را حفظ کند را کاهش می‎دهد. عسل می‏تواند جایگزینی سالم برای شیرین کننده های مصنوعی باشد. دیابتی‏ها اکنون می توانند با افزودن عسل در چای یا بلغور جو دوسر از آن‎ها لذت ببرند. با وجود این که محصولات طبیعی به طور معمول عوارض جانبی ندارند، اما همچنان توصیه می‎شود قبل از مصرف هر چیزی با پزشک خود مشورت کنید.

3- درمان مشکلات معده

مشکلات معده در کودکان و بزرگسالان به طور یکسان رایج است. با توجه به اجزای ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی که در عسل یافت می شود، می توانید عوارض معده خود را از پایه، و برای همیشه درمان کنید. به منظور اثربخشی بیشتر، عسل را به صورت خام و یا رقیق شده در آب گرم استفاده کنید. این راهی امن و سریع برای مقابله با مشکلات معده به علت کیفیت آنتی باکتریال اضافی در آن یعنی متیل‏گلی‏اکسال methylglyoxal)) است. عسل با میکروب‏ها و باکتری های بد موجود در دستگاه گوارش‏تان مبارزه می‏کند.

همچنین گاهی از عسل برای درمان مشکلات گوارشی نظیر اسهال استفاده می‏شود، گرچه پژوهش‏های بسیاری برای نشان دادن عملکرد آن موجود نیست، اثبات این مورد که عسل به عنوان درمان باکتری هلیکوباکتر پیلوری که علت شایع زخم معده است موثر می‏باشد تایید شده. عسل همچنین یک پروبیوتیک قوی است، به این معنا که باکتری‏های مفیدی که در روده‏ها زندگی می‏کنند و نه تنها برای گوارش بلکه برای سلامتی کلی بدن حیاتی هستند را تغذیه می‏کند.

اگر قصد دارید بیشتر راجع به درمان رفلاکس معده با عسل بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله درمان سوزش یا رفلاکس معده با عسل طبیعی را از دست ندهید.

نقش غسل طبیعی در درمان مشکلات معده

4- عسل برای عفونت

باکتری‎ها عامل اصلی انواع مختلف عفونت‏ها می‏باشند. شما می‏توانید تنها با افزودن عسل به رژیم غذایی روزانه خود، بدن‏تان را از این عفونت‏ها مصون بدارید. خواص ضد باکتریایی، عسل به عنوان یک محافظ در مقابل انواع مختلف عفونت‏ها، بدن شما را از آسیب بیش‏تر برحذر می‏دارد.

5- عسل طبیعی انرژی را افزایش میدهد

از آنجا که عسل با طعم شیرین سرشار از ترکیب متیل گلی اکسال است، به عنوان یک تقویت کننده سطوح انرژی شناخته شده است. این ترکیب همچنین به افزایش سیستم ایمنی بدن شما برای تحریک رشد سیتوکین‎ها (cytokines) کمک می کند، که به نظر می رسد تنظیم کننده خوبی برای ایمنی بدن شما می باشد.

این ویژگی‏ها در کنار آنتی‏اکسیدان‏ها، بدن شما را فعال و بسیار پرانرژی نگاه می‏دارد.

6- جلوگیری از تهوع با کمک عسل 

عارضه تهوع و تداوم صبحگاهی آن، به دلیل ممانعت از پایبندی شما به رژیم غذایی روزانه، شما را ضعیف‎تر و ضعیف‎تر می‏سازد. با این حال، با افزودن مقدار اندکی عسل به رژیم غذایی‏تان، می‏توانید همه این‏ها را کاملا تغییر دهید. شما می‏توانید این حالت را با افزودن آب لیمو به عسل خالص درمان کنید. عسل نه تنها تهوع را تسکین می‏بخشد، بلکه از استفراغ نیز جلوگیری می‏کند. اگر عصاره لیمو برای شما ترش است، می‏توانید قبل از رفتن به رختخواب سرکه شربت سیب را امتحان کنید.

6- جلوگیری از تهوع با کمک عسل 

7- تاثیر عسل در کاهش وزن

این ماده رنگی طلایی یک روش لذت بخش وسوسه انگیز برای از دست دادن وزن است. شما حتی می‎توانید برای دستیابی به نتایج سریع، آن را جایگزین شکر معمولی کنید. علاوه بر این، با مصرف یک قاشق غذاخوری عسل با آب گرم، می‏توانید تمایل به قند خود را کاهش دهید که به شما در طول مسیرکاهش وزن کمک می‎کند.

مطالعه های اخیر به این واقعیت اشاره کرده که قندهای طبیعی موجود در عسل، به گونه ای متفاوت از شکر سفید در بدن‏تان عمل می‏کند.

8- عسل خواب را بهبود میبخشد

خوابیدن هشت ساعت بدون هیچ گونه اختلال، برای سلامتی شما بسیار مهم است. به این دلیل؛ کارشناسان و متخصصین تغذیه، خواب کافی و استراحت را برای مبارزه با مشکلات بهداشتی پیشنهاد می‎کنند. بدین ترتیب، خواب ناکافی می‏تواند سلامت شما را در معرض خطرات مختلف قرار دهد. این در حالی است که مصرف عسل می تواند به کنترل بی خوابی کمک کند.

خوردن یک قاشق سوپ خوری عسل قبل از خواب، به افراد بی‏خواب توصیه می‏گردد. به این ترتیب، کبد آن‏ها گلیکوژن را حفظ می‏‏کند، زیرا اگر کبد خالی باشد، کبد شما تشکیل گلوکز که برای تولید انرژی ضروری می‎باشد را متوقف می‎کند. و این فرایند، مانع به خواب رفتن شما می‎شود. اگر دوست دارید بیشتر راجع به تاثیر عسل بر خواب بدانید بهتر است مقاله فواید مصرف عسل قبل از خواب را بخوانید.

9- عسل برای آسم

آیا دانستن این که عسل قادر است به خوبی آسم را که معضل سلامتی وحشتناکی است تسکین دهد، تعجب آور نیست. عسل نه تنها سرفه‏ های آزار دهنده را درمان می‏کند، بلکه با محافظت از هر آنچه موجب خس خس و تنفس دشوار در قفسه سینه می‏شود، به سیستم تنفسی کمک می‏کند. علاوه بر این، عسل به عنوان تسکین‏دهنده غشاهای مخاطی موجود در راه‏های هوایی شناخته شده است. مصرف مقدار مناسب عسل همچنین می‏تواند مانع ایجاد مخاط در لوله های برونشی شود که علامت عمده آسم محسوب می‎گردد.

مطالعه
شکرک زدن عسل نشانه چیست؟

عسل به طور معمول در طب سنتی برای درمان التهاب، سرفه و تب استفاده می‎شود. توانایی عسل برای تاثیر بر کاهش علائم مربوط با آسم یا به عنوان عامل بازدارنده برای جلوگیری از القا آسم نشان داده شده است. برونشیت مزمن و آسم برونشیتی با استفاده از عسل خوراکی در مدل‏سازی حیوانات درمان می‏شوند. علاوه بر این، مطالعه انجام شده توسط کاماروزمن (Kamaruzaman) و همکاران نشان داد که درمان با عسل با کاهش تغییر آسيب‎هاي هيستوپاتولوژيک در راه هوايي به طور موثر مانع التهاب مسیر هوايي ناشي از اواآبومين (ovalbumin) می‎شود و همچنين مانع از ايجاد آسم مي‏گردد. همچنین اکتشاف به عمل آمده که استنشاق عسل به طور موثر هیپرپلازی سلول ترشح مخاط ـ موکوس را از بین می‎برد. با این حال، مطالعات آتی بیشتری مورد نیاز است تا این اثرات عسل مورد بررسی قرار گیرد تا مکانیزم هایی که از طریق آن‎ها عسل باعث کا هش علائم آسم می‏شود بهتر درک شوند.

عسل برای آسم

10-عسل قادر است شوره سر را از بین ببرد

شوره سر و خارش پوست سر مشکلات واقعا آزاردهنده‏ای هستند. لازم به ذکر نیست که موجب شرمساری هستند. اما شما به لطف خواص ضد باکتریایی که در عسل یافت می‏شود، می‎توانید از این مشکلات برای همیشه خلاص شوید. استفاده از عسل بر روی مو به همان اندازه‏ی خوردن آن امن است. آنچه برای درمان شوره و پوست سر ناخوشایند نیاز دارید، مخلوط کردن نسبت‏های مساوی از عسل طبیعی و آب است. پوست خود را ماساژ دهید و روی موی سر نیز استفاده کنید. یک ساعت آن را به حال خود بگذارید و سپس بشویید. در کمتر از یک هفته تفاوت را خواهید دید.

11-عسل برای پوست

تنها یک راه برای داشتن پوست درخشان، بدون لک و حتی صاف وجود دارد و آن هم  عسل است. استفاده منظم از عسل طبیعی بر روی صورت می‏تواند مشکلات پوستی مختلف از جمله آکنه را با توجه به خواص ضد باکتری و ضدعفونی کننده آن برای همیشه درمان کند. این ماده شیرین نه تنها زخم‎های آکنه را برطرف می‏کند، بلکه همچنین ایجاد مجدد آن‏ها را متوقف می‎نماید. اگر شما روی ظاهر شدن چین و چروک های زودرس و خطوط ریز حساس هستید، همین امروز از عسل استفاده کنید تا مقدار زیاد مواد مغذی که پوست‏تان نیاز دارد را دریافت کنید. علاوه بر این، شما با تهیه یک شیشه عسل، دیگر واقعا نیاز ندارید هزینه اضافی به محصولات سفید کننده اختصاص دهید. یافته‏ها نشان می‎دهد که عسل با بهبود رنگ، پوست را درخشان و شفاف می‏کند.

اگر می خواهید توضیحاتی دقیق و کارآمد و علمی راجع به نحوه استفاده از عسل برای ترمیم انواع پوست ها بخوانید و از این ماده شفابخش در زیبا سازی پوست خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر عسل بر سلامت پوست را از دست ندهید.

12 – عسل و درمان زخم

عسل قدیمی‏ترین عامل درمان کننده زخم برای بشر شناخته شده است، در حالی که برخی از مواد شیمیایی مدرن در این مورد ناکام مانده‏اند. تحقیقات تجربی شواهد بیش‏تری در حمایت از کاربرد عسل در بهبود زخم را نشان می‏دهد و این به دلیل فعالیت‎های زیستی آن، از جمله فعالیت‏های ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. عسل باعث ایجاد لکوسیت‎ها برای آزاد سازی سایتوکین‎ها می‏شود، که همان چیزی است که ترمیم مجموعه بافت‎ها را آغاز می‎کند. علاوه بر این، پاسخ ایمنی به عفونت را فعال می کند. تحریک سایر خواص واکنش ایمنی توسط عسل نیز گزارش شده است (تکثیر سریع لنفوسیت‎های B و T و فعالیت فاگوسیت‎ها). عسل نسل آنتی بادی‏ها  را می‎سازد. بسیاری از شواهد استفاده از عسل را در کنترل و درمان زخم‏های حاد و برای سوختگی‎های خفیف تا متوسط و با ضخامت ‏جزئی توصیه می‏کنند. اگر چه برخی مطالعات حاکی از اثربخشی عسل در ارتباط با زخم و جراحت‏های پا می‎باشند، مطالعات بیشتری برای تقویت شواهد موجود ضروری است.

13- عسل و سرطان

مطالعات اخیر نشان می‏دهد که عسل ممکن است اثرات ضد سرطان را از طریق چندین مکانیزم اعمال کند. تحقیقات نشان داده‏اند که عسل به واسطه تداخلش با مسیرهای سلولی ـ سینگالی چندگانه، از جمله ایجاد مسیرهای آپوپتوز، آنتی‎میوتگالژیک (پادجهش‎زایی) (antimutagenic)، ضد انعقادی و ضد التهابی خاصیت ضد سرطانی دارد. عسل پاسخ‏های ایمنی را تغییر می‏دهد. اثبات شده که عسل از تکثیر سلولی، ایجاد آپوپتوز، اصلاح پیشرفت دوره سلولی و ایجاد دپولاریزاسیون غشای میتوکندری در انواع مختلف سرطان جلوگیری می‏نماید، سرطان‎هایی مانند سلول‏های سرطانی پوست (ملانوم)، سلول‏های اپیتلیال آدنوکارسینوم، سلول‏های سرطان دهانه رحم، سلول‏های مخاط رحم، سلول‎های سرطانی کبدی، سلول‏های سرطانی روده بزرگ، سلول‏های سرطانی پروستات، سلول‏های کلیوی، سلول‏های سرطانی مثانه، سلول‏های سرطانی سلول‏های بنیادی انسان، سرطان استخوان سلول‏ها (استئوسارکوم)، و سلول‏های سرطانی و سلول‏های سرطان خون و دهان (کارسینوم سلول سنگفرشی دهانی). علاوه بر این، عسل قادر است چندین نوع تومور در مدل‏سازی حیوانات از جمله سرطان پستان، کارسینوم، ملانوم، کارسینوم کولون، سرطان کبد و سرطان مثانه را مهار نماید. با این حال، برای بهبود درک ما از تاثیر مثبت عسل و سرطان، مطالعات بیش‎تری لازم است.

مطالعه
تشخیص بره موم اصل

عسل و سرطان

14- عسل و بیماریهای عصبی

نوشته‏های علمی مهمی برای نشان دادن عوامل مرسوم به عنوان درمان‏های جدید محافظت از عصبی وجود دارد و عسل یکی از آنتی اکسیدان‎های محرک آن است. عسل دارای اثرات ضد اضطراب، ضد افسردگی، ضد تشنج و ضددرد است و باعث بهبود میزان اکسیداتیوی سیستم عصبی مرکزی می‏شود. مطالعات متعدد در رابطه با عسل پیشنهاد می‏کنند که پلی فنل عسل دارای خواص نئوتروپیک و نوروپروتئینی است. ترکیبات پلی فنول عسل باعث کاهش ROS بیولوژیکی می‏شوند که منجر به مسمومیت عصبی، پیری و از بین رفتن آسیب پروتئین‎های غلط تا خورده، از جمله بتا آمیلوئید می‏شود. ترکیبات پلی فنول عسل با استحکام اکسیداتیو از طریق اکسیتوتوکسین‏ها، از جمله اسید کینولینیک و اسید کرییک و نوروکسینها، از جمله دوپامین ـ5 (dopamine )،-S-cysteinyl-dopamine و 1-methyl-4-phenyl-1،2،3،6-tetrahydropyridine تتراهیدروپیریدی می‎باشد.  علاوه بر این، عناصر پلی فنول‎ها به طور مستقیم به چالش‎های آپوپتوزی از طریق بتای آمیلوئید، متیل جیوه و رتینوئید منجر می‏شوند. پلی فنول عسل و عسل خام باعث کاهش التهاب عصبی ناشی از میکروگلیا می‏شود که از طریق عصب‏های ایمونوژنیک یا آسیب ایسکمی (کم خونی) ایجاد می‎گردد. به طور قابل ملاحظه‏ای، پلی فنل عسل با التهاب بافت عصبی در هیپوکامپ، ساختار مغزی که در حافظه دخیل است، مقابله می‏کند. پلی فنل عسل از اختلالات حافظه جلوگیری می‏کند و باعث تحریک حافظه در سطح مولکولی می شود. تحقیقات متعدد نشان می‎دهند که تغییرات مدارهای عصبی خاص، مبنای بهبود حافظه و اثرات نوروفارماکولوژیکی عسل است. با این حال، برای تعیین اثر بیوشیمیایی نهایی عسل بر روی اختلال عملکرد میتوکندری، آپوپتوز، نكروز (بافت مردگی)، سمیت تحریک پذیر و  ضد التهاب عصبی و فعالیت‏های ضد درد، ضدتشنج، و ضد افسردگی باید مطالعات بیش‏تر با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گیرند.

15- منبع خوب آنتی اکسیدان‏ها

عسل خام شامل مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند. بعضی از انواع عسل همانند میوه ها و سبزیجات، دارای آنتی اکسیدان های زیادی هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‏های آزاد کمک می‏کنند.

رادیکال‏های آزاد در روند پیری نقش دارند و همچنین ممکن است باعث ایجاد بیماری‏های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی شوند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی در عسل به نام پلی‏فنول‏ها ممکن است در پیشگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

16- خواص ضد باکتری و ضد قارچی:

تحقیقات نشان داده اند که عسل خام می تواند باکتری ها و قارچ های ناخواسته را از بین ببرد. عسل به طور طبیعی شامل یک ضدعفونی کننده به نام پراکسید هیدروژن می‏باشد. اثربخشی آن به عنوان انواع ضد باکتری یا ضد قارچ، وابسته به عسل است، اما به وضوح عسل بیش از یک داروی محلی برای این نوع عفونت‏ها می‏باشد.

17- منبع عظیم فیتونوترینت:

فیتونوترینت یکی از ترکیبات موجود در گیاهان است که به حفاظت از گیاه در برابر آسیب کمک می‏کند. به عنوان مثال، بعضی حشرات را دور نگه می‏دارند یا از گیاه در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می‏کنند. فیتونوترینت‏های عسل همانند قدرت آنتی باکتریال و ضد قارچی آن، موجب خواص آنتی اکسیدانی آن می‏باشند. همچنین تصور می‏شود علت خواص تقویت ایمنی و ضدعفونی بودن عسل خام، همین فیتونوترینت‏ها باشند. البته پردازش عسل این مواد مغذی را از بین می‏برد.

18- تسکین گلودرد:

عسل درمان قدیمی گلو درد است. هر گاه ویروس سرما خوردگی به شما حمله کرد عسل را به آب گرم (50درجه) و لیمو اضافه کنید. عسل همچنین به عنوان نابود کننده سرفه عمل می کند.

پژوهش ها نشان می‏دهد که عسل همانند دکسترومزوفان که ترکیب موجود در داروی مقابله با سرفه است موثر عمل می‏کند. فقط مصرف یک یا دو قاشق چای خوری کفایت می‏کند.

تسکین گلودرد با عسل طبیعی

مضرات عسل:

همانطور که عسل طبیعی فواید بسیاری برای سلامتی دارد، ممکن است مضراتی را هم به همراه داشته باشد.

اگر عسل خام به صورت غیر بهداشتی تولید شود، ممکن است در کنار فواید پربیوتیک و مغذی ناقل باکتری‏های مضری مانند بوتولیوم کلوستریدیوم باشد. این امر به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است. هرگز نباید به کودکان کم تر از یک سال عسل خام داده شود. علائم مسمومیت بوتولیسم در نوزادان ممکن است شامل یبوست، تنفس آهسته، افتادگی پلک‏ها، ناتوانی در باز کردن دهان، از دست دادن کنترل سر، فلجی که گسترش یابد، تغذیه ضعیف، بی حسی، گریه ضعیف باشد. در بزرگسالان این علایم می‏توانند شامل دوره کوتاه اسهال و استفراغ و به دنبال آن یبوست شدید و علایم شدیدتری مانند تاری دید و ضعف عضلانی باشند. اگر پس از خوردن عسل، هر کدام از این علایم را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‏ گیری

مزایای سلامتی عسل بسیار است. به ندرت می‏توانید مشکل سلامتی را پیدا کنید که عسل قادر به درمان آن نباشد. عسل منبع ایمن برای دریافت انرژی فراوان است و می‏تواند جایگزینی سالم برای نوشیدنی‎های انرژی‏زای شیمیایی شود. پس تامل نکنید و آن را بخشی از زندگی روزانه خود قرار دهید.

هرچند که باید در کنار تمام فواید عسل طبیعی مواظب مضراتی که ممکن است عسل غیر بهداشتی به همراه داشته باشد، هم باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن