عسل جنگل

بره موم چیست و چه خواصی دارد؟

فهرست مطالب
5/5 - (2 امتیاز)

معرفی خواص و مزایای بره موم

بره موم چیست؟ بره موم یک محصول رزین مانند است که زنبورها با ترکیب موادی که از درختان مخروطی، جوانه‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها و ترشحات گیاهان جمع‌آوری می‌کنند، با آنزیم‌هایی که از غدد سرشان ترشح می‌کنند، تولید می‌کنند.

زنبورها از بره موم که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است برای محافظت از کندوهای خود در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی مانند لارو باسیلوس، اطمینان از بهداشت لانه زنبوری و جلوگیری از ورود سایر حشرات و حیوانات به کندو استفاده می کنند. بدین ترتیب بهداشت کندو و خود آنها تضمین می شود.

بره موم که عمدتا رنگ قهوه ای تیره و بوی منحصر به فردی دارد، نسبت به گرده زنبور عسل محتوای متفاوت و بسیار غنی تری دارد. مطالعات زیادی بر روی این محصول که در طول تاریخ به عنوان دارویی در درمان عفونت های مختلف توسط افراد مصرف می شده است، انجام شده و همچنان ادامه دارد.

در این مقاله به بررسی موضوع بره موم چیست و خواص و مزایای آن می پردازیم.

بره موم

 

بره موم چیست؟

این محصول که در بین زنبورداران با نام پربولی یا صمغ زنبور عسل نیز شناخته می شود، محصولی است که توسط زنبورها برای استریل کردن لانه هایشان، محافظت از کندو در برابر حشرات، قارچ ها و باکتری های بیرونی و ترمیم و تقویت کندو استفاده می شود.

همچنین از این محصول به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد برای حفظ بهداشت کندو استفاده می شود و با خاصیت صمغی خود، دفاع از کندو را تقویت می کند.

رنگ بره موم که بیشتر قهوه ای تیره است بسته به منطقه ای که در آن جمع آوری می شود می تواند شفاف، قرمز، زرد و سبز باشد. این محصول که از محتوای غنی تشکیل شده است، در طول تاریخ به عنوان دارو مورد استفاده مردم قرار گرفته است. امروزه برخی از مطالعات علمی نشان می دهد که استفاده از آن بر سلامتی تأثیر مثبت دارد.

در محتوای بره موم نوع صنوبر که به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد، تقریباً 300 ترکیب مختلف از جمله نزدیک به 150 جزء فعال زیستی یافت شده است.

این محصول به عنوان آنتی اکسیدان و ماده ای موثر در برابر قارچ شناخته می شود. با این حال، این محصول به صورت فرآوری نشده به سختی هضم می شود. چرا که با یک ماده موم مانند مخلوط شده است. جداسازی ماده موم مانند، که حدود نیمی از بره موم موجود در طبیعت را تشکیل می دهد، از بخش غذایی رزین مانند، بسیار مهم است.

جداسازی صحیح بره موم از موم برای قابلیت هضم محصول بسیار مهم است. بنابراین مصرف محصولات فرآوری نشده توصیه نمی شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم در خصوص خاصیت ضد باکتری عسل مطالعه کنید.

 

ویدئو بره موم چیست و چطور تولید می شود

 

مزایا، خواص و کاربرد استفاده از بره موم

 

خواص و مزایای بره موم چیست؟

مشخص شده است که این محصول که از 50 درصد رزین، 30 درصد موم زنبور عسل، 10 درصد اسانس و روغن معطر، 5 درصد گرده و 5 درصد مواد معدنی و بقایای آلی تشکیل شده است، اثرات مثبت زیادی بر سلامت انسان دارد. بره موم از نظر فواید یک محصول بسیار غنی است.

علاوه بر محتوای ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی آن، دارای خواص پیشگیرانه و درمانی برای بسیاری از بیماری‌های مختلف است.

عصاره اتانولی موجود در این محصول به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. عصاره اتانولی همچنین دارای خواصی مانند ضد التهاب، ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچ، آنتی اکسیدان و بی حس کننده موضعی است.

همچنین ثابت شده است که این محصول می تواند در درمان سرطان سینه، حنجره، روده بزرگ، مثانه و تخمدان موثر باشد. گفتنی است که این ماده از کبد در برابر مواد مضر محافظت می کند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که این محصول می تواند برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده شود. فواید بره موم برای پوست بیشتر به بهبود زخم ها و سوختگی ها محدود می شود. بره موم که به دلیل تسریع رشد سلولی در بهبود سریعتر سوختگی های پوست موثر است در کولیت اولسروز و زخم معده موثر است.

مطالعات محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد از سرطان‌ روده و همچنین سایر اختلالات دستگاه گوارش محافظت می‌کند و به درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که این محصول به طور موثر پاتوژن هایی را که اثرات منفی بر سلامتی دارند مانند هلیکوباکتر پیلوری از بین می برد.

بر خلاف گرده زنبور عسل، بره موم که حاوی ویتامین های B1، B2، C و E است، همچنین سرشار از مواد معدنی مانند روی، مس، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم می باشد.

همچنین اگر قصد دارید در مورد خواص خودِ عسل بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم روی عبارت خاصیت های عسل طبیعی کلیک کنید.

چگونه از بره موم استفاده کنیم؟

 

چگونه از بره موم استفاده کنیم؟

مشخص شده است که بره موم که زنبورها در نتیجه برهمکنش بیوشیمیایی ترشحات خود و موادی که از درختان و گیاهان جمع آوری کرده اند، تولید می کنند، اثرات مثبتی بر سلامت انسان دارد. این محصول که به ویژه در تقویت سیستم ایمنی و رفع ناراحتی های دهان و گلو موثر است، به شکل قطره، قرص، کپسول، کرم، اسپری، شربت و پودر محلول در آب موجود است.

با توجه به تنوع اشکال آن می توان گفت که استفاده از این محصول به طور کلی به صورت خوراکی و یا مالیدن آن بر روی پوست، صورت می گیرد.

مطالعه
خواص عسل کنار: درمان 17 بیماری با عسل کنار (سدر)

قطره این محصول که برای درمان زخم های دهان و عفونت های گلو استفاده می شود با چکاندن قطره در غذاهای مایع و جامد و یا با غرغره کردن استفاده میشود. قرص ها و کپسول های این محصول را می توان با آب قورت داد تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و مشکلات خواب برطرف شود.

کرم این محصول نیز با استفاده از آن بر روی پوست، برای درمان سوختگی ها و زخم های جزئی استفاده می شود. این محصول به صورت پودر در صورت مصرف با عسل موثرتر است. می توان آن را با افزودن به نوشیدنی ها و ماست مصرف کرد. قبل از استفاده از این محصول برای درمان بیماری ها، باید با پزشک مشورت کنید و در دوز و زمان تعیین شده توسط پزشک استفاده نمایید.

نکاتی که باید قبل از استفاده از بره موم در نظر بگیرید!

نکاتی که باید قبل از استفاده از این محصول در نظر بگیرید!

قبل از استفاده از این محصول باید دستورالعمل استفاده از آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت وجود شرایطی که شما را مشکوک کرد با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های مزمن باید قبل از استفاده از بره موم با پزشک خود مشورت کنند.

 برخی از مواردی که باید قبل از استفاده از این محصول در نظر بگیرید عبارتند از:

برخی از اجزای طبیعی موجود در محتوای بره موم می توانند لخته شدن خون را کاهش دهند. بنابراین مصرف بره موم و سایر فرآورده های طبیعی، گیاهی یا داروها باید قبل از انجام عمل های جراحی، قطع شود.

توصیه می شود افرادی که به عسل حساسیت دارند از بره موم استفاده نکنند.

برای مادران باردار و شیرده بسیار مهم است که قبل از استفاده از بره موم با پزشک خود مشورت کنند.

بره موم را نباید با الکل استفاده کرد.

کسانی که بیماری های تنفسی مانند آسم دارند باید قبل از استفاده از این محصول با پزشک مشورت کنند.

هیچ محصول طبیعی یا گیاهی از جمله بره موم نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

استفاده طولانی مدت از بره موم ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

لینک های مفید:

تشخیص عسل طبیعی

خواص شگفت انگیز ترکیب گردو و عسل

https://www.healthline.com/health/propolis-an-ancient-healer

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن