عسل جنگل

عسل خام چیست و چه خواص و عوارضی دارد؟

عسل خام چیست؟ {خواص، عوارض و تفاوت با عسل تجاری} +ویدئو
فهرست مطالب
4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است بسیاری از شما بارها نام عسل خام را شنیده باشید و سوالاتی از این دست که عسل خام چیست و چه فرقی با عسل عادی دارد؟ دارای چه ویژگی هایی است و خواص آن متفاوت است یا خیر برایتان پیش بیاید. عسل های خام یا طبیعی در واقع عسل بدون مواد افزودنی، نگهدارنده یا عملیات فرآوری هستند. ما در این مقاله به بررسی عسل های خام و تفاوت آنها با عسل های معمولی، خواص آنها و … می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

عسل خام چیست؟

به طور رسمی برای عسل خام تعریف مشخصی ارائه نشده است، اما به طور کلی همان عسل طبیعی داخل کندو است بدون اینکه فیلتر یا پاستوریزه شود. در تعریفی ساده تر می توان گفت عسل طبیعی خام، عسل در خالص ترین شکل آن است. عسل خام که به آن عسل خالص یا بدون فیلتر نیز می گویند، به معنای عسلی است که در کندو وجود دارد و از طریق استخراج، ته نشینی یا صاف کردن به دست می آید و در طول تولید یا ذخیره سازی بیش از 118 درجه فارنهایت گرم نشده باشد.

بدین معنا که هیچ گونه عملیات فرآوری روی آن انجام نگرفته است. اگر تا به حال از یک زنبوردار محلی عسل خریداری کرده اید، به احتمال زیاد این عسل خام است.

عسل، چه خام و چه پاستوریزه، به دلیل رطوبت کم و اسیدیته بالا، به طور طبیعی در برابر رشد باکتری ها و سایر موجودات میکروبی مقاومت می کند. با این حال، هاگ های مخمری که به طور طبیعی در شهد گل های مورد استفاده برای تولید عسل وجود دارند، می توانند درون عسل تکثیر شده و باعث تخمیر شوند. اگرچه این تخمیر ها مضر و خطرناک نیستند، اما می توانند بر طعم عسل تأثیر بگذارند.

بنابراین برخی از تولیدکنندگان تجاری عسل، محصولات خود را پاستوریزه می کنند که هر گونه مخمر باقیمانده درون عسل را از بین ببرند و همچنین از بلوری شدن سریع عسل جلوگیری می کند.

همچنین پیشنهاد می شود در صورتی که قصد خرید عسل دارید کلیک کنید.

تفاوت عسل طبیعی و عسل معمولی

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح داده شد، عسل خام عسلی است که پاستوریزه نشده است. هنگامی که عسل تحت عملیات حرارتی شدید تا 118 درجه فارنهایت قرار می گیرد، تمام مواد میکروبی و مخمر موجود در آن از بین می روند. رنگ آن روشن تر شده و ویسکوزیته آن کاهش می یابد. در حالی که عسل طبیعی دارای رنگ کدر و مات بوده دارای گرانروی بیشتری است. بنابراین برای زیبا تر کردن عسل و مشتری پسند بودن آن، تحت عملیات فراوری آن را فیلتر و پاستوریزه می کنند تا عسل طبیعی یا تجاری بدست آید.

تفاوت عمده بین عسل طبیعی و عسل تجاری درجه فرآوری آن است. عسل تجاری پاستوریزه می شود و تا دمای بالا گرم می شود و برای حذف گرده و سایر ناخالصی ها فیلتر می شود. عسل تجاری شده قوام نرم تری دارد و راحت تر از بطری سرازیر می شود. با این حال، پاستوریزه کردن، مواد مغذی و آنتی اکسیدان های طبیعی عسل را نیز از بین می برد. بسیاری این عمل را کاملا غیر ضروری می دانند، زیرا عسل نیازی به پاستوریزه شدن مانند شیر ندارد زیرا بسیار اسیدی است و یک مهار کننده طبیعی باکتری هاست.

تفاوت بزرگ دیگر ظاهر آنها است. عسل تجاری شفاف است و رنگ طلایی دارد، در حالی که عسل خام مات و شیری است. از آنجایی که عسل طبیعی حاوی گرده است، به احتمال زیاد در طول زمان متبلور ( شکرک زدن ) می شود؛ این یک فرآیند طبیعی که به دلیل غلظت بسیار بالای قند عسل رخ می دهد. بافت آن شن و ماسه ای است و ممکن است برای برخی جذاب نباشد، اما مصرف آن کاملا بی خطر است.

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر علاقه مند هستید، مطلب تشخیص عسل طبیعی و اصل را نیز مطالعه کنید.

مطالعه
خواص سیاه دانه و عسل

 

ویژگی های عسل خام

عسل خام دارای ویژگی های ظاهری است که می توان با توجه به آنها عسل طبیعی را از فرآوری شده تشخیص داد. این ویژگی ها شامل ویژگی های بافت و طعم عسل می باشد. که در ادامه به طور مختصر به هر کدام از آنها پرداخته شده است:

بافت : حرارت دادن عسل بیش از 105 فارنهایت درجه باعث تغییر اساسی قوام عسل می شود. اغلب می‌توانید از روی بافت کریستال‌های آن در هنگام شکرک زدن، تشخیص دهید که عسل طبیعی است یا خیر. اما نکته قابل توجه این است که هر نوع عسل دارای اندازه کریستال متفاوتی است و ممکن است عسل های خام میزان شکرک متفاوتی داشته باشند. طبق مشاهدات ، عسل با محتوای آب کمتر، کریستال درشت تری دارد. هنگام تجزیه و تحلیل اینکه آیا عسل  بر اساس ساختار کریستالی خام است یا خیر، به یاد داشته باشید که عسل خام دارای کریستال بسیار ریزتری نسبت به عسل فرآوری شده، فیلتر شده و پاستوریزه شده است.

طعم : حرارت دادن عسل بیش از 105 درجه فارنهایت نه تنها بافت، بلکه طعم عسل را نیز تغییر می دهد. عسل خام اغلب خامه ای و صاف و بدون طعم و مزه است. عسل پاستوریزه (عسل سوخته) طعم دودی قابل توجهی دارد. بسیاری از افراد ممکن است متوجه تغییر طعم عسل ها نشوند اما افرادی که همواره عسل طبیعی مصرف می کنند متوجه تفاوت طعن در عسل های فرآوری شده می شوند.

رنگ : رنگ عسل طبیعی به دلیل فیلتر نشدن و وجود ذرات میکروبی در آن و همچنین موم و گرده، دارای رنگ قهوه ای یا شیری (بسته به نوع عسل و ترکیبات آن) می باشد. بنابراین از دیگر معیار های تشخیص عسل های خام، توجه به رنگ و وجود ذرات ریز در آن است.

مطالعه
6 ماسک عسل برای درمان آکنه و جوش؛ همراه با طرز تهیه و فواید آن

 

نگهداری عسل طبیعی و غیر فرآوری شده

عسل به دلیل ترکیب شیمیایی آن خراب نمی شود، بنابراین به طور کلی ماندگاری نامحدودی دارد. رطوبت و نور می تواند باعث کریستال شدن عسل و گرما باعث مایع شدن آن شود، اما در هر صورت، خوردن آن همچنان بی خطر است. عسل طبیعی را برای مدت طولانی، در انبار یا کابینت تاریک نگهداری کنید. عسل طبیعی در مکان های گرم مانند کابینت نزدیک اجاق گاز به حالت شربت می ماند.

اگر عسل خام شما شکرک دار می‌شود، می‌توانید با گذاشتن شیشه عسل در یک کاسه آب گرم تا زمانی که کریستال‌های شکر حل شوند، آن را مایع و روان کنید. توجه داشته باشید که این فقط یک راه حل موقتی است. پس از متبلور شدن، عسل طبیعی با سرد شدن به سرعت به حالت  شکرک زده باز می گردد.

 

عسل خام را از کجا بخریم؟

زمانی که عسل محلی را از زنبورداران کوچک خریداری می کنید، تقریبا در حال خرید «عسل خام» هستید. اگر در مناطقی زندگی می کنید که به زمین ها و محصولات کشاورزی نزدیک هستید، یک فروشگاه مطمئن برای تهیه عسل طبیعی در دسترس دارید (بعضی از کشاورزان کندو نگه می دارند و عسل را در کنار سایر کالاهای خود می فروشند). اما اگر در شهر های بزرگ زندگی می کنید، بسیاری از فروشگاه های تخصصی، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی، تعاونی ها و سایر فروشگاه های مواد غذایی کوچکتر معمولاً عسل طبیعی را نیز برای فروش دارند

. بسته به محل زندگی شما، بازارهای بزرگتر و فروشگاه های مواد غذایی ممکن است عسل طبیعی بفروشند. توجه به برچسبهای عسل و ظروف نگهداری آن نیز می تواند اطلاعاتی راجع به خام بودن یا نبودن آنها بدهد. با این حال نمی توان به تنهایی به برچسب ها اعتماد کنید. بهترین راه برای اطمینان از اینکه عسل واقعاً خام است، خرید مستقیم از منابع محلی است.

مزایا و معایب عسل طبیعی و عسل تجاری

با اینکه بسیاری از افراد مصرف عسل خام را ترجیح می دهند، اما بسیاری دیگر عسل های فرآوری شده را انتخاب می کنند. بسیاری از این افراد معتقدند که عسل های خام دارای مخمر و سایر ذرات میکروبی است و مصرف آنها ممکن است موجب آلرژی یا سایر حساسیت ها شود. همچنین شکل و ساختار عسل طبیعی ممکن است استفاده از آن را کمی سخت کند.

چرا که ممکن است شکرک بزند و یا به سختی از ظرف بیرون بریزد. با این حال در ادامه معایب و مزایای هر کدام از عسل های خام و طبیعی به صورت خلاصه آورده شده است :

عسل خام :

مزایا:

✔️به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

✔️ارزش غذایی بیشتر

✔️به پیش هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند

✔️طعم طبیعی، مخمرها و آنزیم ها در آن دست نخورده باقی می مانند (مسئول فعال سازی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن)

✔️سطح آنتی اکسیدان بالا

✔️عسل ریز بافت از نظر قوام خامه ای است

✔️به مدت نامحدود نگهداری می شود ( گرچه به تدریج با افزایش مدت زمان نگهداری تیره می شود اما اگر در دمای مناسب نگهداری شود برای مدت طولانی سالم و خوب می ماند)

معایب:

عسل خام متبلور می شود (استفاده از آن کمی دشوارتر است زیرا به جای ریختن از بطری خرسی باید آن را با قاشق یا چاقو بیرون بیاورید)

 

عسل پاستوریزه (تجاری):

مزایا :

✔️از نظر زیبایی و بصری بیشتر برای مصرف کنندگان جذاب تر است (عسل حرارت داده و فیلتر می شود تا گرده ها، کریستال ها و غیره را حذف کند)

✔️استفاده آسان‌تر (عسل حرارت داده می‌شود تا کریستاله شدن و شکرک زدن به تاخیر بیفتد و مدت زمان بیشتری روان و مایع باقی بماند)

✔️تخمیر نمی شود (مخمر در فرآیند پاستوریزاسیون از بین می رود)

معایب:

❌بسیاری از خواص عسل مانند آنتی اکسیدان ها و پروتئین ها  در اثر حرارت دهی از بین می روند.

❌ساختار آنزیم های موجود در عسل دچار تغییر می شود.

❌عطر و طعم تغییر یافته است

مطالعه
خواص لیمو و عسل

 

موارد استفاده از عسل های خام

حقیقت این است که عسل از زمان‌های قدیم کشت و مصرف می‌شده است و افراد در آن زمان عسل را فقط برای مصارف غذایی استفاده نمی کردند. از مومیایی مردگان گرفته تا ضد آب کردن وسایل از دیگر مصارف موم عسل و عسل به شمار می رود. اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری، خواص بسیار زیادی برای عسل عنوان می شود که این خواص در عسل خام شدت بیشتری دارد. عسل خام یا تجاری نیز یک درمان خانگی شناخته شده برای تسکین گلودرد یا سرکوب سرفه مداوم است. علاوه بر این، عسل دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است که می تواند به بهبود زخم ها، سوختگی ها و زخم های روی پوست کمک کند.

عسل خام شاخص گلیسمی کمتری نسبت به شکر سفید دارد، اما آیا لزوما شیرین کننده سالم تری است؟ به نوعی از آنجایی که عسل طعم غلیظ تری نسبت به شکر دارد، بهتر است برای شیرین کردن مورد استفاده قرار نگیرد از سوی دیگر، عسل همچنان یک قند افزوده در نظر گرفته می‌شود و شما باید مصرف آن را به حداقل برسانید.

با این حال، فواید سلامتی عسل طبیعی موجب شده که بسیار مورد توجه قرار گیرد. اول ازهمه، عسل خام حاوی فلاونوئید هایی است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. در مرحله دوم، عسل طبیعی همچنین حاوی الیگوساکاریدها، پری بیوتیک هایی است که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند. برخی بر این باورند که عسل خام می تواند با آلرژی های فصلی مبارزه کند.

حال که به انتهای مطلب رسیده اید شاید خواندن مطالب زیر برای شما جالب باشد:

شکر بهتر است یا عسل

ساکارز عسل چیست

ترکیبات عسل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن