عسل جنگل

ساکارز عسل چیست؟ {میزان ساکارز عسل طبیعی چقدر است؟}

ساکارز عسل چیست؟ (قند عسل)
فهرست مطالب
4.5/5 - (4 امتیاز)

قندی طبیعی به نام عسل

عسل، به عنوان یک ماده طبیعی و پر انرژی، تبدیل به یکی از المان های اصلی در صبحانه ی ما ایرانی ها شده است. قند طبیعیِ موجود در عسل، به موادی مانند شکر ترجیح داده شده و همین طبیعی بودنِ قند موجود در آن، این ماده را به یکی از خوراکی های پر طرفدار تبدیل کرده است.

از جمله خواص بیشمار این خوراکی طبیعی می توان به خاصیت ضد باکتریایی آن اشاره کرد که مانع از رشد باکتری ها شده و آن ها را در بدن از بین می برد.  از دیگر مزایای این خوراکی مقوی می توان به افزایش مقاومت بدن در برابر ضربه و بیماری، رفع آلرژی، تقویت انرژی بدن و رفع خستگی اشاره نمود.

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف عسل طبیعی باعث تقویت حافظه شده و به جذب کلسیم موجود در مواد غذایی کمک می کند. به این ترتیب، زوال عقل در کهنسالی به حداقل می رسد.

همچنین، استفاده از عسل در فصل زمستان، بدن را گرم نگه داشته و به کاهش سرفه در افراد کمک می کند. کمک به بهبود خواب، درمان آکنه و شوره سر، درمان زخم ها و سوختگی ها، حفظ رطوبت پوست، درمان بیماری های چشم، تقویت سیستم ایمنی، درمان زخم معده، رفع بیماری های مربوط به لثه، درمان اگزما، تنظیم کلسترول خون و درمان عفونت، از جمله خواص عسل، این ماده ی شگرف است. همچنین جهت خرید عسل اصل کلیک کنید.

 

ساکارز عسل چیست؟

ساکارز نوعی کربوهیدرات بوده که تامین انرژی مورد نیاز بدن را بر عهده دارد. بدن برای انجام فعالیت های روزمره به انرژی نیاز داشته و این انرژی را از طریق سوزاندن کربوهیدات به دست می آورد. ویلیام میلر، شیمیدان انگلیسی، برای نخستین بار در سال 1857، نام ساکارز را مطرح کرد. ساکارز، در چغندر و نیشکر وجود داشته و قند و شکری که ما روزانه مصرف می کنیم، حاوی مقدار زیادی ساکارز است. اما در تعریف ساکارز عسل باید گفت که ساکارز در حقیقت همان شکر موجود در عسل می باشد.

از ترکیب دو مولکول فروکتوز و گلوکز، ساکارز به وجود می آید. بنابراین، از نظر علمی، ساکارز در دسته بندی دوقندی ها قرار می گیرد. هر یک از این مولکول ها خود به تنهایی یک قند محسوب شده و از نظر طعم، از ساکارز شیرین تر هستند. البته دانشمندان بر این باورند که افراد می توانند بدون مصرف ساکارز و تنها با مصرف مقدار کمی گلوکز یا فروکتوز، قند مورد نیاز بدن خود را تامین نمایند.

این توصیه، به خصوص برای افراد دیابتی و افرادی که رژیم لاغری دارند، بهترین گزینه است. البته لازم به ذکر است که بین فروکتوز و گلوکز، فروکتوز از شاخص قند خون پایین‌تری برخوردار بوده و در نتیجه، مصرف آن برای دیابتی ها بهتر است. به همین دلیل، مصرف مقادیر زیادی میوه و سبزی، فروکتوز مورد نیاز بدن را تامین می کند.

ساکارز عسل چیست؟ (قند عسل)

 

چگونگی تولید ساکارز در عسل

زنبورها به منظور تولید عسل، باید از قندهای موجود در شهد گیاهان تغذیه کنند. این قندها شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز هستند که به صورت طبیعی در شهد انواع گیاهان وجود دارند. زنبورها با مکش شهد گیاهان، تولید عسل را آغاز می کنند. پس از مکیدن، آنزیم هایی در بدن زنبورها فعال می شود تا مقدار زیادی از ساکارز مکیده شده از شهد گیاهان را به فروکتوز و گلوکز تبدیل کند.

این فرآیند در طول مسیر بازگشت زنبور به کندوی عسل انجام شده و تا رسیدن به مقصد، مقدار قابل توجهی از ساکارز در بدن زنبور، تبدیل به گلوکز و فروکتوز می شود. به همین علت است که میزان ساکارز موجود در عسل طبیعی بسیار کم است.

 

ساکارز عسل طبیعی چقدر باید باشد؟

 

ساکارز عسل طبیعی چقدر باید باشد؟

امروزه، با توجه به افزایش فروش عسل های تقلبی و غیر طبیعی، تشخیص این دو نوع عسل از یکدیگر بسیار دشوار است. تفاوت اصلی عسل طبیعی با عسل غیر طبیعی، در میزان ساکارز موجود در آنها می باشد. اغلب، عسل های طبیعی، ساکارز پایین‌تری نسبت به عسل های تقلبی دارند. در حقیقت، تست ساکارز عسل، می تواند به ما نشان دهد که زنبور برای تولید عسل با شهد گیاهان تغذیه شده و یا در معرض آب و شکر بوده و از آن تغذیه کرده است.

با توجه به اینکه میزان فروکتوز و گلوکز موجود در عسل معمولا 80 تا 85 درصد و میزان آب موجود در آن تقریبا 10 درصد است، می توان نتیجه گرفت که میزان ساکارز در عسل طبیعی بسیار پایین است. ساکارز عسل کمتر از 5 درصد آن را تشکیل می دهد. البته همین مقدار کم، یکی از مهمترین المان ها برای تشخیص عسل طبیعی محسوب می شود.

البته میزان ساکارز عسل طبیعی در کشورهای مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی متفاوت است. به طور مثال، حداکثر مقدار مجاز ساکارز عسل در آمریکا 5 درصد و در اتحادیه اروپا 7 درصد است. در ایران نیز، این مقدار 5 درصد بوده و عسل هایی که میزان ساکارز موجود در آنها زیر 5 درصد است، به عنوان عسل طبیعی شناخته می شوند. بعلاوه، در عسل های مرغوب، میزان ساکارز کمتر از 3 درصد است.

بنابراین، عسلی با ساکارز بیش از 5 درصد طبیعی نبوده و قند بالایی دارد. به عبارت دیگر، به این نوع عسل ها عسل تغذیه ای می گویند؛ زیرا زنبور عسل برای تولید عسل با شربت شکر تغذیه شده است. پس ترکیبات مواد قندی در این نوع عسل تغییر کرده و از شهد گیاهان طبیعی تشکیل نشده است.

 

 

ساکارز مناسب برای دیابتی ها

افراد دیابتی به دلیل قند خون بالا، باید در انتخاب نوع مواد غذاییِ حاوی کربوهیدرات دقت کنند. استفاده از عسل هایی با ساکارز بالا، برای این بیماران خطرناک است. از آنجاییکه افراد دیابتی در دفع قندهای غیر طبیعی مشکل دارند، باید از خوردن عسل های تقلبی که ساکارز بالایی دارند، اجتناب کنند. بهتر است میزان ساکارز عسل برای افراد دیابتی، کمتر از 5 باشد. تشخیص میزان ساکارز عسل، تنها طی آزمایشاتی در آزمایشگاه امکان پذیر بوده و صرفا از روی رنگ عسل نمی توان به مقدار ساکارز آن پی برد.

در آزمایشات مربوطه، میزان ساکارز عسل، نسبت فروکتوز به گلوکز، میزان PH عسل و درصد مواد معدنی موجود در عسل مشخص می شود. یکی از عسل های مناسب برای افراد دیابتی می تواند عسل زول یا بوقناق باشد. پیشنهاد می کنیم مطلب عسل زول چیست + خواص را مطالعه کنید و سپس اگر قصد تهیه آن را داشتید به صفحه خرید عسل زول (بوقناق) مراجعه کنید.

 

چرا میزان ساکارز عسل مهم است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، میزان ساکارز عسل نشان دهنده ی مرغوبیت آن است. عسلی که ساکارز بالایی داشته باشد، حاوی قندهای غیر طبیعی بوده و مصرف آن برای افراد دیابتی بسیار خطرناک است. همچنین، مصرف این نوع عسل ها برای افرادی که رژیم لاغری دارند نیز، توصیه نمی شود؛ زیرا باعث چاقی و اضافه وزن در این افراد می شود.

البته مطالعات اثبات کرده اند که نگهداری عسل طبیعی در دمای اتاق، میزان ساکارز آن را تا حدی کاهش می دهد. علت آن است که آنزیم های موجود در عسل، مولکول های ساکارز را به فروکتوز و گلوکز تجزیه می کنند. البته، اگر برای جلوگیری از شکرک زدن عسل، آن را حرارت بدهید، آنزیم های موجود در آن از بین رفته و در نتیجه حتی در نگهداری طولانی مدت نیز ، ممکن است مقدار ساکارز عسل ثابت باقی بماند.

مطالعه
خواص عسل کنار: درمان 17 بیماری با عسل کنار (سدر)

 

انواع قندهای موجود در عسل

عسل از درصد کمی ساکارز تشکیل شده و بقیه آن را آب و قندهای دیگر تشکیل می دهند. در مجموع، به طور تقریبی فروکتوز 35 درصد عسل و گلوکز 40 درصد عسل را تشکیل می دهند. با توجه به نوع عسل، میزان ساکارز از 3 تا 10 درصد متغیر خواهد بود و بقیه عسل از آب و دیگر اجزا تشکیل می شود. قندهای دیگری مانند مالتوز، لاکتوز، ترهالوز، تورانوز، ملیبیوز، ژنتیوبیوز و ایزومالتوز به مقدار بسیار ناچیزی در عسل وجود دارند.

 

عوامل موثر بر میزان ساکارز عسل

این تصور که عسل طبیعی دارای میزان ساکارز پایین‌تری است درست می باشد؛ اما تنها عامل تاثیرگذار بر میزان ساکارز عسل، طبیعی بودن آن نیست. مکان شهد نیز بر میزان ساکارز تاثیر می گذارد. اینکه زنبور در چه محلی و از شهد چه گیاهی تغذیه می کند، مقدار ساکارز موجود در عسل را تغییر خواهد داد. به طور مثال، عسلی که از شهد مرکبات و کنار تولید می شود، نسبتا دارای ساکارز بیشتری بوده ولی این به معنای غیر طبیعی بودن آن نیست. در مقابل، شهد گیاهانی مانند گون و گشنیز، باعث ایجاد ساکارز کمتری در عسل می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر عسل در دمای اتاق نگهداری شود، وجود آنزیمی به نام دیاستاز در آن، به تجزیه ساکارز به گلوکز و فروکتوز کمک می کند. حال اگر مدت زمان نگهداری عسل طولانی تر شود، درصد ساکارز آن کاهش می یابد. بنابراین، مدت زمان نگهداری عسل نیز بر میزان ساکارز موجود در آن تاثیرگذار خواهد بود.

عامل موثر دیگر، حرارت دادن شکر است. هرچند حرارت دادن عسل برای جلوگیری از شکرک زدن آن انجام می شود، اما می تواند تا حدودی میزان ساکارز آن را نیز کاهش دهد. البته باید توجه داشت که حرارت دادن عسل، آنزیم ها و ویتامین های موجود در آن را از بین می برد.

مطالعه
ساکارز عسل چیست؟ {میزان ساکارز عسل طبیعی چقدر است؟}

 

بهترین زمان مصرف عسل

افزودن عسل طبیعی به یک نوشیدنی گرم مانند شیر، چای و دمنوش، باعث تسکین گلو و گوارش می شود. همچنین، توصیه می شود که با شروع علائم سرماخوردگی، مصرف عسل را نیز شروع کرده تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. بعلاوه، مصرف عسل قبل از خواب، از سرفه های شبانه جلوگیری کرده و باعث بهبود کیفیت خواب می شود. برای مطالعه مطلب خواص عسل قبل خواب کلیک کنید.

 

ویدئوی شکر مصرف کنیم بهتر است یا عسل؟

 

https://capilanohoney.com/learn/what-sugars-is-honey-made-up-of

3 دیدگاه دربارهٔ «ساکارز عسل چیست؟ {میزان ساکارز عسل طبیعی چقدر است؟}»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن