عسل جنگل

لوازم و تجهیزات زنبورداری

معرفی لوازم و تجهیزات زنبورداری
فهرست مطالب
5/5 - (3 امتیاز)

برای هر کسی که علاقه مند به کار کندوداری است، داشتن یک سری لوازم و تجهیزات زنبورداری ضروری است. در این مقاله از سایت عسل جنگل سعی کرده ایم با زبانی ساده به معرفی برخی از تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای شغل زنبور داری بپردازیم تا هم افرادی که می خواهند وارد این شغل شوند با آنها آشنایی پیدا کنند و هم علاقه مندان به دنیای پرهیجان زنبورهای عسل با این تجهیزات بیشتر آشنا شوند.

 

کندوی زنبور عسل

بهتر است ابتدا سری به خانه اصلی زنبورها بزنیم و با ساختار و انواع کندو آشنا شویم.

کندو ها برای آنکه زنبوردار بتواند به راحتی داخل آن را ببیند، معمولا به شکل جعبه ساخته می شوند.

ساختار کلی کندو را چهار دیواره، یک کف، یک سقف، دریچه پرواز (برای ورود و خروج زنبور به کندو) و تخته ای به نام تخته پرواز تشکیل می دهد.

در بین کندوهای معروف و پرطرفدار می توان به دو برند لانگستروت ودادانت اشاره کرد.

کندوی زنبور عسل

 

قاب کندو

قاب کندو را چهار چوبی ساده با اضلاع استاندارد تشکیل می دهد که این اضلاع با میخ های باریک و کوچک به شکل مستطیل به هم متصل می شوند.

قاب کندوی عسل در زنبورداری

 

موم آج دار

یکی دیگر از لوازم و تجهیزات زنبورداری موم آجدار است. این عضو تشکیل دهنده کندو شامل یک صفحه ای مومی که روی آن نقش حجره های زنبور عسل پرس شده و آن را روی سیم های قاب نصب می کنند.

موم آج دار از لوازم زنبور داری

 

لباس  مخصوص زنبورداری

یکی از وسایلی که زنبورداران برای پیش گیری از نیش خوردگی توسط زنبورها به آن نیاز دارند لباس مخصوص زنبورداری است. این لباس ها در انواع مدل های مختلف طراحی شده اند. لباس زنبوردارها معمولا یکسره یا دو سره هست که بدن انسان را به طور کامل می پوشاند. لباس زنبورداری اغلب اوقات ازجنس پارچه متقال به رنگ سفید دوخته می شود و با پوشیدن چکمه ، دستکش و سر گذاشتن کلاه مخصوص (کلاهی مخصوص است که در جلوی آن شبکه ای توری قرار گرفته است) مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه
خواص عسل برای مو *ماسک عسل برای مو + طرز تهیه*

برای زنبورداران تازه کار توصیه می شود تا زمانی که بدن آنها در برابر نیش زنبور مقاوم نشده است، از دستکش چرم یا پلاستیکی در هنگام کار استفاده کنند، اما بعد از مدتی که آنها تبحر لازم را در این کار پیدا کردند دیگر نیازی به استفاده از دستکش نیست. پیشنهاد می کنیم برای مطالعه خواص عسل کنار کلیک کنید.

لباس مخصوص زنبورداری

 

دودی یکی دیگر از لوازم و تجهیزات زنبورداری

دودی وسیله ای است که قبل از باز کردن درب کندو برای دود دادن و آرام کردن زنبورها از آن استفاده می شود. معمولا دودی با پوست و برگ درختان، کلش، شلتوک برنج و… کار می کند. زمانی که زنبور دار از دودی استفاده می کند، احتمال آسیب دیدن او و حمله زنبورها به حداقل خود می رسد. پیشنهاد می کنیم مطلب خواص عسل گون و خواص عسل برای مو طرز تهیه ماسک مو با عسل را نیز مطالعه کنید.

دودی یک ابزار در زنبورداری

 

چنگال مخصوص عسل

از چنگال مخصوص عسل برای باز کردن سر شانه های که با موم بسته شده در زمان استخراج عسل استفاده می شود.

چنگال مخصوص عسل

 

 اکستراکتور

اکستراکتور یکی دیگر از لوازم و تجهیزات زنبورداری است که برای خارج کردن عسل از شانه ها بعد از باز شدن سر سلول ها قاب ها داخل دستگاه قرار می گیرند. اکستراکتور در انواع مختلف عمودی، افقی و شعاعی، دستی و برقی ساخته شده است.

اکستراکتور برای عسل و زنبورداری

 

اهرم

اهرم از سه قسمت سر، بدنه و قابکش تشکیل شده و برای برداشتن درب کندو، جدا کردن قاب های به هم چسبیده، نظافت کندو و تراشیدن موم های اضافی و میخ کوبی از آن استفاده می شود.

اهرم از تجهیزات مخصوص زنبورداری

 

 قفس ملکه 

قفس ملکه برای حمل و نقل ملکه و جلوگیری از صدمه دیدن آن مورد استفاده قرار میگیرد. داستان زندگی ملکه زنبور ها بسیار جذاب است، پیشنهاد می کنیم حتما مقاله معرفی کامل ملکه زنبور عسل را مطالعه کنید تا داستان دنیای جذاب ملکه ها را از دست ندهید.

مطالعه
گشنیز و عسل گشنیز – مزایای حیرت انگیز آن بر روی سلامتی

تصویر قفس ملکه زنبور برای زنبورداران

 

کاردک یکی دیگر از لوازم و تجهیزات زنبورداری

از کاردک برای تمیز کردن کف و جدار کندو از موم و بره موم اضافی استفاده می شود. (اگر کاردک برقی در دسترس نبود می توان با داغ کردن یه کارد آشپزخونه همان عمل را انجام داد)

کاردک در زنبورداری

 

برس نرم

برس نرم برای جدا کردن و یا راندن زنبور ها از روی قاب (خصوصا هنگام برداشت عسل کاربرد دارد)

برس نرم مخصوص زنبورداری

 

ظرف شربت خوری( غذا خوری)

در زمان تغذیه مصنوعی کلنی از آن ها استفاده می شود. تغذيه زنبور عسل در داخل ظروف مختلف بشقابي، قابي، بردمن و… صورت مي گيرد و به خاطر جلوگيري غرق شدن زنبورها در هنگام استفاده از شربت، معمولا اجسام سبك وزني بر روي شربت شناور مي كنند يا در داخل ظروف ورقه توري فلزي قرار مي دهند تا زنبورها از بالاي آن ها حركت كرده و از شربت استفاده كنند.

ظرف شربت خوری (غذا خوری)

 

ظروف نگهداری عسل

ظرف های بسته بندی عسل به شکل ها و اندازه های مختلفی در بازار و جود دارد. اگر شما بخواهید کار زنبورداری را به شکل حرفه ای ادامه دهید بهتر است از برچسب هایی که شامل آدرس و تلفن و سایر مشخصات عسل شماست برای بازاریابی و اعتبار بخشیدن به کار خود روی ظرف های عسل استفاده کنید.

ظروف نگهداری عسل شیشه ای

 

قرقره سیم گالوانیزه

برای سیم کشی قاب ها یا چارچوب ها که موم از قاب جدا نگردد از آن استفاده می شود.

قرقره سیم گالوانیزه

 

تخته موم دوز

از تخته موم دوز به عنوان تکیه گاهی برای چسباندن یا دوختن برگ موم روی قاب های سیم کشی شده مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر تخته موم دوز برای زنبورداری

 

موم دوز

موم دوز دارای یک چرخ دندانه دار است که با داغ کردن آن در آب گرم و با استفاده از تخته موم دوز و حرکت دادن آن روی سیم چارچوب، موم های زیر سیم به سیم دوخته می شود. موم دوزها دو نوع دستی و برقی دارند.

موم دوز از ابزارها و تجهیزات مخصوص زنبورداری

 

تشت و سافی

هنگامی که زنبوردار قصد عسل گیری دارد، درست زمانی که سرپولک ها را بر می دارد، یک تشت در مجاورت دستگاه قرار داده می شود تا کسی که پشت دستگاه هست آن را خالی و قاب های جدید را بردارد.

زمانی که عسل از داخل استراکتور خارج می شود آن را از داخل یک صافی رد می کنند تا اگر موم در عسل است از آن جدا شود و عسل شفاف را وارد بازار کنند.

مطالعه
تاثیر عسل روی کم خونی (درمان کم خونی با عسل)

 

سطل آب در زمان برداشت عسل

زمانی که زنبوردار در حال جدا کردن زنبورها از قاب ها است، باید یک سطل آب کنار خود داشته باشد. دلیل استفاده از سطل آب این است که زنبوردار باید مدام فرچه ای که با آن زنبورها را از قاب جدا می کند خیس کند تا فرچه هم تمیز باشد و هم تر که زنبورها اذیت نشوند.

معرفی سایر لوازم و تجهیزات زنبورداری

سعی کردیم در این مقاله از وب سایت عسل جنگل شما را با لوازم و تجهیزات زنبورداری تا حد امکان آشنا کنیم. اگر شما هم وسایلی برای زندگی کردن با زنبورها می شناسید که برای شغل زنبورداری نیاز است و ما در این مطلب به آن اشاره نکرده ایم یا تجربه ای در استفاده از برند های مختلف تجهیزات کندوداری دارید، لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر علاقه مند هستید تا پا به دنیای دوست داشتنی زنبور های عسل بگذارید و سوالی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

ما بیشتر عمرمان را در میان قصه کندو و زنبور های عسل می گذرانیم. همچنین پیشنهاد میکنیم برای خرید عسل طبیعی کلیک کنید.

 

خرید عسل از عسل جنگل

هدف فروشگاه عسل جنگل همواره این بوده که شما عزیزان بتوانید بهترین خرید عسل طبیعی از مزرعه تا منزل را تجربه کنید. چه قصد خرید عسل به صورت عمده داشتید باشید و چه قصد خرید عسل های بسته بندی را داشته باشید، عسل جنگل کنار شماست. لینک های پیشنهادی خرید محصولات عسل جنگل:

خرید عمده عسل کنار

خرید عسل کنار

خرید عسل گون

خرید عسل زول (بوقناق)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن