عسل جنگل

خواص عسل کنار: درمان 17 بیماری با عسل کنار (سدر)

خواص عسل کنار (سدر) برای سلامتی
فهرست مطالب
4.7/5 - (6 امتیاز)

در این مقاله از عسل جنگل قصد داریم با شما راجع به خواص عسل کنار (سدر) و فواید درمانی و حتی پیشینه تاریخی آن صحبت کنیم.

به طور خلاصه عسل کنار یا عسل سدر خاصیت های زیاد و مفیدی برای سلامتی مثل: تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، افزایش و تقویت قوای جسمی و…دارد. البته شاید جالب باشد که بدانید در گذشته از این عسل در جادو نیز استفاده میشد! اگر قصد خرید عسل کنار را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتها همراه ما باشید تا با بسیاری از خواص شگفت انگیز این عسل آشنا شوید.

عسل کنار طبیعی

 

عسل کنار چیست؟

عسل مایعی طبیعی و شیرین است که به وسیله زنبور یا بعضی از حشرات ساخته می‌شود. عسل بسیار خوش طعم و گرانبهاست و انواع متفاوتی دارد. می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین عسل‌های موجود در بازار عسل کنار نام دارد. در این نوع عسل زنبور بیشتر از گل های درخت کنار برای تولید عسل استفاده می‌کند.

درخت سدر معادل فارسی درخت کنار است. درخت کنار را در مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری می‌توان یافت اما درخت سدر در ایران شکل کاملا متفاوتی با کنار دارد و دارای برگ‌های آن سوزنی شکل و شبیه به کاج می‌باشد، در حالی که کنار درختی با ارتفاع ده متر با برگ های کوچک و قلبی شکل با سه برگ برجسته می‌‍‌باشد.

طبع میوه کنار سرد و تر است، میوه کنار دارای ویتامین C، K و D3، کلسیم، فسفر، آهن، منگنز، روی و پتاسیم است. همچنین زنبورها از شکوفه درخت کنار برای تهیه عسل استفاده می‌کنند، این عسل کنار بسیار خوش طعم و دلپذیر است و در ابتدا رنگی روشن دارد و به تدریج رنگش تیره می‌شود این نوع عسل خواص دارویی فراوانی دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد.

درخت کنار بیشتر در مناطق گرمسیری و جنوب ایران یافت می‌شود مانند فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و… . همان طور که می‌دانید عسل شوید، عسل گون، عسل آویشن و… میزان خلوص متفاوتی دارند اما عسل کنار به نسبت از خلوص بالایی برخوردار است آن هم به دلیل گل دادن این گیاه در هنگامی است که پوشش گیاهی در مناطق گرمسیری ضعیف است و زنبورها در آن فصل بیشتر این گیاه را برای گرفتن شهد انتخاب می‌کنند و همین امر سبب بالا رفتن خلوص عسل کنار می‌شود و طعم بی‌نظیری را نیز به عسل می‌بخشد.

میوه درخت کنار

 

خواص عسل کنار

خواص عسل کنار بسیار زیاد است پس اگر به دنبال خوراکی شیرین و خوشمزه ای میگردید که علاوه بر شیرین کردن کامتان خاصیت بالایی داشته باشد عسل کنار انتخاب بسیار مناسبی است. اگر طبع هر ماده ی خوراکی که مصرف می‌کنید برایتان اهمیت دارد باید گفت عسل کنار سرد و خنک و دارای رطوبت کم است و برای افرادی با مزاج گرم خوردن این عسل توصیه می‌شود.

این عسل بسیار مقوی است و بهترین گزینه برای شیرین کردن صبحانه شماست بدون آن که نگرانی بابت اضافه وزن خود داشته باشید. عسل کنار خاصیت های درمانی فراوانی نیز دارد به همین دلیل خیلی از پزشکان برای بهبود سریع تر بیماران خود خوردن این عسل را توصیه می‌کنند.

همان طور که می‌دانید تغذیه سالم سلامتی جسمانی شما را تضمین می‌کند اما اگر دچار بیماری شدید این نوع عسل به درمان بسیاری از بیماری ها کمک میکند مانند بیماری های التهابی که در آن عسل کنار موجب کاهش التهاب می‌شود و همچنین باعث کاهش تب و ثبات فعالیت سلول های بدن می‌شود.

بهبود بیماری های گوارشی نیز یکی از مهم ترین خواص عسل کنار می‌باشد، عسل کنار سبب بهبود زخم های ایجاد شده در روده و معده می‌گردد و باعث افزایش و بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود. خوردن روزانه این عسل سبب کاهش کلسترول خون می‌شود.

عسل کنار همچنین می‌تواند باعث تحریک اشتهای فرد شود، مشکلات کبدی را درمان کند، سیستم ایمنی فرد را تقویت کند همچنین به بهبود سرما خوردگی کمک کند، تسکین دهنده درد های بیماران باشد، درمان کننده کم خونی است، تقویت کننده قوای جنسی است، باعث بهبود زخم های بعد از زایمان می‌شود، کمک کننده به درمان زخم های ناشی از سوختگی نیز می‌باشد.

مطالعه
خواص خوردن عسل ناشتا + عوارض

برای تشخیص عسل کنار طبیعی بهتر است بدانید که این عسل در ابتدا که از کندو گرفته می‌شود کف کرده و رنگ آن روشن می‌باشد، بعد از گذشت زمان کوتاهی کف عسل خوابیده و رنگش تیره می‌شود و در نهایت پس از گذشت چند ماه از برداشت، رنگ عسل جیگری می‌شود.

عسل کنار به دلیل رنگ تیره ای که دارد طبق تحقیقات دانشمندان آنتی اکسیدان های بیش‌تری نسبت به سایر عسل ها دارند و همین امر سبب شده عسل کنار بهترین گزینه برای تولید ماسک های ترکیبی برای پوست باشد همچون عسل و دارچین که خواص فراوانی برای درمان لک های پوستی دارد.

خاصیت های عسل کنار (سدر ایرانی)

علی رغم تحقیقات سنتی و علمی اخیر درمورد مزایای عسل برای سلامتی، همچنان ابهامات بسیاری در مورد عسل کنار مطرح است. درگذشته از عسل کنار علاوه بر اینکه در درمان بیماری  استفاده می کردند، برای انجام سحر و جادو نیز از آن استفاده می شد.

در جایی دیگر از دنیا در هزاران سال پیش، عسل کنار برای ابراز قدردانی و وفاداری، به عنوان هدیه به پادشاهان و شاهزادگان تقدیم می‎گردید.

در هند با اطمینان از عسل کنار برای درمان بیماری‏ های چشمی و بینایی استفاده می‎شود.

فردی به زیبایی اظهار کرد که:

هر قطره عسل، جرقه ‏ای برای زندگی را موجب می‎گردد.

این گفته برای همه انواع عسلی که در زمین داریم صادق است. و هر گاه ما به عسل‎های خاص مانند مانوکا، توالانگ، کُنار می‏اندیشیم که ترکیبات‎شان با اندکی تفاوت حاوی آنتی اکسیدان های بیشتر یا فلزات بیشتر و یا اکسید منیزیم بیشتر است، درمی‎یابیم که زندگی نه تنها می‏تواند پایدار بماند، بلکه قادر است رو به بهبود باشد.

در سالیان اخیر، دنیای پزشکی با دقت بیش‏تری در مورد مواد طبیعی که سیاره‏ مان به ما ارزانی داشته تحقیق کرده است و از میان همه این مواد، عسل طبیعی شهرت خوبی را به عنوان داروی خالص بدست آورده است.

اکنون آنچه که همه باید دریابند این است که با عسل طبیعی و خالص چه بیمارانی و در چه شرایطی را با مصرف عسل در چه غلظتی و با مصرف چه ترکیبی را می‎توان درمان کرد. باقی آن بر عهده طبیعت ماست.

چیزی که این وسط اهمیت دارد این است که انواع مختلف عسل، خواص درمانی متفاوتی دارند. به عنوان مثال خواص درمانی عسل کُنار (سدر) با عسل گون متفاوت است. پیشنهاد میکنیم مطلب خواص عسل گون و خرید عسل گون رو هم در سایت ما مطالعه کنید.

اثر آنتی اکسیدانی عسل کنار

 

اثر آنتی اکسیدانی عسل کنار

بعضی از عسل ها به میزان 75 تا 150 میلی گرم اسید آسکوربیک در هر 100 گرم عسل دارند، در حالی که بعضی از آنها دارای کمتر از 5 میلی گرم در هر 100 گرم می‏باشند. تحقیقات نشان داده‏ است که عسل ‏های تیره دارای خواص آنتی اکسیدانی بیش‏تری هستند.

مطالعات بر روی عسل کنار (سدر) نشان داده که عسل از کبد و کلیه در مقابل جراحات حفاظت می‎کند.

 

اثر آنتی باکتریال عسل سدر

همه عفونت ‏ها توسط میکروارگانیسم‎ هایی مانند باکتری‏ ها یا قارچ‏ ها ایجاد می ‏شوند. امروزه همه ما استافیلوکوک اورئوس (طلایی) مقاوم به متی سیلین MRSA را می‎شناسیم. آن‎ها باکتری ‏های مقاوم به آنتی بیوتیک‏ ها هستند. ما در عفونت‏ های سینوسی، یا در عفونت‏ های پوستی و یا در سایر بیماری‏ های داخلی با آن‎ها مبارزه می‏کنیم. عسل اثربخشی خود را در مبارزه با آن‏ها اثبات کرده است.

مردم عادت به مصرف آنتی بیوتیک‏ های تجویزی برای عفونت‏ های سینوس دارند، اما اخیرا مطالعات نشان داده است که عسل به طور موثر استافیلوکوک اورئوس، باکتری مسئول عفونت‏ های تنفسی را از بین می برد.

اگر می‏خواهید آن را امتحان کنید، از مقدار اندکی عسل کنار استفاده کنید، آن را در محلول آب نمک بینی حل کنید. اگر از آن خوشتان نمی‏ آید، فقط بینی‏ تان را با آن شست و شو دهید. هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

همچنین اگر تمایل دارید بیشتر راجع به خاصیت آنتی باکریال عسل بدانید می توانید مقاله خاصیت آنتی باکتریال عسل طبیعی را نیز مطالعه کنید.

درمان بیماری با عسل کنار (سدر)

 

چه نوع بیماری هایی را می توان با عسل کنار (سدر) درمان کرد؟

طبق تحقیقات انجام شده عسل کُنار برای درمان بیماری های ذیل مناسب است:

  1. کمک به درمان مشکلات کبدی با مصرف عسل کنار
  2. درمان زخم معده با مصرف عسل سدر
  3. رفع عفونت های تنفسی با استفاده از عسل کنار
  4. کمک به درمان بیماری‏های ناشی از سوء تغذیه با گنجاندن عسل سدر در برنامه غذایی خود
  5. درمان مشکلات گوارشی، یبوست و… با مصرف به اندازه عسل کنار
  6. کمک به درمان بیماری‏ های چشم
  7. کمک به درمان زخم‏ ها و سوختگی‏ های آلوده
  8. مصرف عسل کنار به رفع کم خونی مادران باردار کمک می کند
  9. تقویت هوش و حافظه جنین
  10. مصرف عسل سدر به درمان زخم های جراحی (شامل سزارین) کمک می کند.
  11. کمک به سرعت گرفتن روند بهبود پس از زایمان با مصرف عسل کنار
  12. تسهیل قاعدگی
  13. عسل سدر کنار در ترکیب با گیاهان مختلف می‏تواند در برابر صرع استفاده شود
  14. تقویت سیستم ایمنی بدن
  15. کمک در بهبود گرفتگی عضلات برای ورزشکاران
  16. کاهش دمای بدن با مصرف عسل کنار (سدر)
  17. ترویج سلامت عمومی و حیاتی
مطالعه
خواص ژل رویال برای پوست + {نحوه مصرف}

اضافه کردن عسل به رژیم غذایی شما می‏تواند سلامت سلول ها و در نتیجه پیشگیری کلی از انواع بیماری ها را بهبود بخشد. مطالعاتی بر روی موش صحرایی انجام شد که نشان داد اثر دارویی عسل کُنار بالاتر از آسپرین و آندومتاسین است.این مطالعه در مجله (آکادمی علوم پزشکی، مهندسی و فناوری جهانی) منتشر شد و در یک کنفرانس برجسته در پاریس و لندن در سال 2011 مورد بحث قرار گرفت.

اگر ما عسل کُنار و دانه‏های هویج را مخلوط کنیم، به یک تقویت کننده قوای جنسی عالی دست خواهیم یافت. یا می‏توانیم از ترکیبات دیگر مانند آجیل، جین سنگ و سایر گیاهان با همان اثر استفاده کنیم.

این مخلوط‎ ها در مقایسه با ویاگرا (داروی درمان اختلال در نعوظ و افزایش فشار خون شریانی ریوی) به گونه بهتر و بدون عوارض جانبی عمل می‎کند.

 

دیابت

هرگاه در جمعی درباره دیابت صحبت کنیم اولین چیزی که به ذهن افراد می‌آید قند خون و پرهیز از خوردن هر نوع شیرینی و قند است، اما شما در ادامه با خواندن این متن با معجزه عسل کنار آشنا می‌شوید.

در واقع دیابت چیست؟ هنگامی که بدن انسان قادر نباشد به اندازه لازم انسولین تولید کند فرد دچار دیابت می‌شود، انسولین به وسیله لوزه‌المعده (پانکراس) تولید می‌شود. انسولین تولیده شده وظیفه دارد قند را از خون دریافت کند و به درون سلول های بدن انتقال دهد تا به وسیله آن  انرژی لازم برای فعالیت سلول تامین گردد.

در افراد مبتلا به دیابت یا میزان انسولین کم است یا تاثیر گذاری لازم را ندارد و همین امر سبب بالا رفتن میزان قند خون در بدن می‌شود و در نتیجه فرد مبتلا به دیابت می‌گردد. اگر دیابت کنترل نشود به مرور زمان اعضای بدن دچار آسیب می‌شوند.

دو نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع یک و دیابت نوع دو.

در تعریف دیابت نوع یک می‌توان گفت ژنتیکی و وابسته به انسولین است، افراد زیادی به این نوع دیابت دچار نمی‌شوند. بیمارانی که دچار  دیابت نوع یک می‌شوند باید پرهیز غذایی سختی را رعایت کنند و قطعا مصرف قند و شیرینی را به طور چشم‌گیری کاهش دهند.

در دیابت نوع دو که نسبت به دیابت نوع یک بسیار شایع تر می‌باشد فرد وابسته به انسولین نمی‌باشد اما در این نوع دیابت نیز رژیم سخت گیرانه‌ای به بیمار داده می‌شود که در آن مصرف مواد شیرین بسیار کاهش می‌یابد. اما پرسش مهم این است که  بیماران مبتلا به دیابت با توجه به علاقه مندی اکثرشان به مصرف مواد قندی چه چیزی را می‌توانند جایگزین شیرینی کنند که برایشان ضرر نداشته باشد.

عسل کنار و دیابت

 

تاثیر عسل کنار بر دیابت

هنگامی که فردی دچار دیابت می‌شود تمام اطرافیان فرد به فکر حذف تمامی قندها و شیرینی جات و حتی عسل از وعده غذایی بیمار می‌افتند غافل از این که قند موجود در عسل ها باهم متفاوت می‌باشد.

مطالعه
5 اسموتی میوه با عسل

قند موجود در بعضی از عسل‌ها می‌تواند حتی سبب کاهش قند خون شود مانند عسل کنار که دارای فروکتوز می‌باشد. افزایش سطح گلوکز در خون باعث ایجاد بیماری دیابت می‌شود. دیابت سبب می‌شود انسولین لازم در بدن ایجاد نگردد و همین امر باعث اختلال در سوخت و ساز بدن می‌شود و عوارضی همچون خستگی زودرس، ضعف در بینایی، سردرد، تشنگی و… در پی دارد.

در دیابت نوع دو که نوعی اختلال متابولیک می‌باشد وابستگی به انسولین وجود ندارد و بیشتر آمار دیابت در جهان نیز از نوع دو می‌باشد و بر خلاف نوع یک بیماری خود ایمنی نمی‌باشد. بیماران دیابتی به دلیل پرهیز غذایی قند خونشان به شدت کاهش می‌یابد و همین امر سبب می‌شود تمایل به خوردن مواد قندی و شیرین در آن‌ها افزایش یابد به همین دلیل عسل کنار به دلیل قند زیر سه درصد گزینه بسیار مناسبی برای بیماران قندی بشمار می‌رود.

باید توجه داشته باشید عسل های تقلبی میزان بیشتری قند دارند که خوردن آن به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود این عسل ها خواص درمانی نیز ندارند. توصیه مهم دیگری که به بیماران دیابتی می‌شود این است که عسل کنار را به صورت خام میل کنند زیرا در حالت خام بالاترین خواص درمانی را دارد. در مجموع اگر در بین خانواده و یا دوستان خود فردی دچاری بیماری دیابت است حتما به او عسل کنار را معرفی کنید.

اما مهم ترین توصیه خرید عسل طبیعی است که فاقد شکر مصنوعی باشد زیرا در صورت داشتن شکر مصنوعی نه تنها برای بیمار فایده ای ندارد حتی موجب آسیب به او هم می‌شود. برای مصرف عسل کنار می‎‌توانید آن را به صورت شربت درآورید یا حتی به عنوان شهد بر روی کیک بدون شکر استفاده نمایید.

یکی دیگر از عسل هایی که لازم است اینجا به آن اشاره کنیم عسل زول است که پیشنهاد میکنیم مطلب خاصیت های عسل بوقناق (چوچاق) یا همان زول را نیز مطالعه کنید.

 

خرید عسل کنار طبیعی و باکیفیت

خرید عسل طبیعی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، زیرا تمام خواص دارویی و درمانی موجود در عسل فقط در عسل طبیعی یافت می‌شود و عسل های ارزان موجود در بازار به هیچ عنوان آن خاصیت ها را دارا نمی‌باشند، پس اگر به دنبال خاصیت عسل هستید حتما عسل طبیعی خریداری کنید به خصوص اگر قصد خرید شما از عسل استفاده برای بیمار دیابتی است.

اما مهم ترین سوال که برای خریدار به وجود می‌آید این است که عسل طبیعی و باکیفیت که ضمانت سلامت و اصالت را داشته باشد را از کجا باید تهیه کند آن هم در این نوع بازار که تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی کار بسیار دشواری می‌باشد.

بهترین راه حل، خرید از فروشگاهی است که با اعتبار و سابقه فروش خود و رضایت مشتری به شما اطمینان دهد که عسل خریداری شده توسط شما عسلی اصل و مرغوب می‌باشد، فروشگاه عسل جنگل ارائه دهنده بهترین کیفیت عسل موجود در بازار است که شما با اطمینان از هر جای ایران می‌توانید عسل مورد نیاز خود را تهیه کرده و از خواص درمانی آن بهره‌ مند شوید.

در فروشگاه عسل جنگل تلاش شده تا با ذکر خواص عسل های مختلف برای درمان و یا پیشگیری کمک کرده تا مشتریان علاوه بر کیفیت بالا بهترین و کاربردی ترین عسل را به وعده های غذایی خود اضافه کنند. فروشگاه عسل جنگل به تمام کسانی که به دلیل بیماری دیابت از مصرف قند محروم شده اند این اطمینان را می‌دهد که با ارائه عسل کنار با کیفیت و ضمانت عالی طعم شیرین زندگی را به آنان بازگرداند.

 

عسل کنار فروشگاه عسل جنگل

در ادامه چند ویدئو از ویدئوهای اختصاصی مجموعه عسل جنگل برای شما قرار می دهیم که شاید دیدن و مشاهده این تصاویر خالی از لطف نباشد.

ویدئو برداشت عسل کنار طبیعی

 

ویدئو شکوفه های درخت کنار

 

ویدئو زنبور عسل درحال جمع آوری شهد شکوفه های درخت کنار

 

همکاران ما در مجموعه عسل جنگل در قسمت هایی از این مقاله سودمند، از سایت زیر برای برای ترجمه و گردآوری کمک گرفته اند.

https://healthywithhoney.com/sidr-honey-benefits-for-health/

12 دیدگاه دربارهٔ «خواص عسل کنار: درمان 17 بیماری با عسل کنار (سدر)»

  1. ویدئوهایی که گذاشتین خیلی باحال بود. کاش از این ویدئوها بیشتر بذارین. دنیای باحالی دارن زنبورا

  2. ممنونم. من نمی دونستم که عسل کنار چه خاصیتی دارد اما این مطلب خیلی خوب فایده هاش رو توضیح داده بود

    1. در این مطلب در خصوص این که عسل کنار چیست و چه فایده هایی دارد به صورت کامل صحبت شده، پیشنهاد ما اینه که این مطلب رو بخونین و بعدش مطلب دیگه ای که تو سایت با عنوان خواص عسل گون هست رو مطالعه کنید تا با خواص اون هم آشنا بشید. بعد ببینید که با توجه به خواست شما کدوم برای شما بهتره

  3. طریقه مصرف عسل کنار چطوریه؟ منظورم این هست که باهاش میشه ماسکی چیزی درست کرد؟ یا مثلا شیرینی و کیک یا نه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن