عسل جنگل

عسل گلوتن دارد؟

فهرست مطالب
5/5 - (1 امتیاز)

آیا عسل گلوتن دارد؟ این سؤالی است که ممکن است برای شما هم پیش‌آمده باشد و در مورد آن فکر کرده باشید. در این مقاله قرار است با هم بررسی کنیم که عسل گلوتن دارد؟ یا خیر. همچنین در مورد تشخیص وجود گلوتن در عسل هم صحبت خواهیم کرد.

عسل یکی از صبحانه‌ها و خوراکی‌های موردعلاقه ایرانی‌هاست. در کشور ایران از گذشته تا کنون مردم به عسل طبیعی دسترسی داشته‌اند. آن‌ها از عسل طبیعی هم برای مصارف خوراکی و هم درمانی استفاده می‌کردند. امروزه با توجه ‌به افزایش جمعیت، دیگر تمام عسل‌ها را نمی‌توان عسل طبیعی دانست؛ بلکه امروزه زنبورها را برای عسل پرورش داده و به‌جای این‌که اجازه دهند زنبور‌ها به روش قدیمی از گل‌ها تغذیه کنند، به آن‌ها مواد دیگری مانند مخلوط آب و شکر می‌دهند. همچنین امروزه عسل در کارخانه‌ هم تهیه و بسته‌بندی می‌شود. این امر باعث شده تا ترکیبات داخل عسل با گذشته تفاوت داشته باشد. یکی از این ترکیبات گلوتن است که در ادامه توضیح خواهیم داد چرا مهم است بدانید عسل گلوتن دارد؟ یا نه.

 

گلوتن چیست؟

عسل گلوتن دارد؟ و اصلاً گلوتن چیست؟ این از سؤالاتی است که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را هنگام خرید عسل درگیر کند. باید بدانید گلوتن نوع خاصی از پروتئین است. این پروتئین در انواع خاصی از غلات مانند گندم عادی و گندم سیاه یافت می‌شود.

 

چرا مهم است بدانید عسل گلوتن دارد؟ یا نه؟

افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند باید از مصرف محصولات حاوی گلوتن، اجتناب کنند. این موضوع حتی برای افرادی که به گلوتن حساس هستند هم بسیار مهم است.  افرادی که به گلوتن حساس هستند ممکن است از مشکلات گوارشی رنج ببرند، علائم این بیماری شامل درد مفاصل و خستگی است. بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که باعث واکنش به گلوتن می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که سلول‌های پوشش روده کوچک آسیب‌دیده و ملتهب شوند. بر اساس گزارش بنیاد بیماری سلیاک، از هر ۱۰۰ نفر در بریتانیا یک نفر از این بیماری رنج می‌برد. هنوز هیچ درمانی وجود ندارد و علل آن می‌تواند ارثی یا در نتیجه استرس شدید، آسیب روده یا به دلیل خوردن انواع خاصی از غذا  در بدن باشد.  به همین دلیل اینکه عسل گلوتن دارد؟ یا نه برای این افراد بسیار مهم است. این افراد باید به‌دقت ترکیبات هر ماده غذایی که خریداری می‌کنند را بررسی کنند.

کدام نوع عسل گلوتن دارد؟

کدام نوع عسل گلوتن دارد؟

اینکه بدانیم عسل گلوتن دارد؟ یا نه تا حد زیادی بستگی به جایی دارد که از آن عسل می‌خریم. اگر عسل شما طبیعی باشد و از طبیعی‌ بودن آن اطمینان دارید، نیازی نیست نگران باشید چون عسل طبیعی فاقد گلوتن است. عسل طبیعی توسط زنبورهای عسل درست می‌شود. زنبورها شهد گل‌ها را گرفته و آن را به ماده خوشمزه‌ای تبدیل می‌کنند که ما آن را عسل می‌شناسیم. این شهد به‌خودی‌خود حاوی گلوتن نبوده و بنابراین برای رژیم غذایی بدون گلوتن بی‌خطر است. پس افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند یا به هر دلیلی نباید گلوتن مصرف کنند، می‌توانند با خیال راحت عسل بخورند؛ اما همان‌طور که گفته شد باید کاملاً مطمئن باشند که عسل طبیعی است. پس جواب سؤال عسل گلوتن دارد؟ این است که عسل طبیعی معمولاً گلوتن ندارد؛ اما همیشه هم این‌طور نیست!

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید در خصوص ساکارز عسل چیست بدانید، کلیک کنید.

 

چرا ممکن است عسل طبیعی گلوتن داشته باشد؟

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در برخی موارد حتی عسل کاملاً طبیعی هم ممکن است مقدار کمی گلوتن داشته باشد. برای اینکه اطمینان داشته باشید عسل گلوتن دارد؟ یا نه دانستن اینکه عسل شما از کجا سرچشمه می‌گیرد (و کندوها در کجا قرار دارند) بسیار مهم است. اگر زنبورها گرده‌ها را در نزدیکی زمین‌های کشاورزی که غلات حاوی گلوتن در آن رشد می‌کنند جمع‌آوری کنند، گردوغبار می‌تواند به داخل کندو نفوذ کرده و عسل و موم زنبورعسل را آلوده کند. البته حتی در این حالت هم اگر چه این عسل طبیعی دارای گلوتن است؛ اما گلوتن موجود در آن معمولاً بسیار کمتر از محصولات کارخانه‌ای است.

 

آیا عسل غیرطبیعی گلوتن دارد؟

با این‌حال همه ما می‌دانیم تمام عسل‌ها طبیعی نیستند و بسیاری از آن‌ها در کارخانه فراوری می‌شوند. در مورد عسل‌های کارخانه‌ای قضیه فرق می‌کند و مانند عسل‌ طبیعی نیست. البته نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت این نوع عسل حاوی گلوتن است؛ اما معمولاً عسل‌های کارخانه‌ای دارای گلوتن هستند. برای اینکه بدانید عسل کارخانه‌ای گلوتن دارد یا نه می‌توانید برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی بطری را بخوانید. بعضی از محصولات کارخانه‌ها مانند عسل، روی بسته‌بندی خود برچسب بدون گلوتن دارند. به‌این‌ترتیب خریدار می‌تواند متوجه شود عسل گلوتن دارد؟ یا نه. در برخی از کارخانه‌جات تولید عسل، کارخانه علاوه بر عسل، محصولات غله‌ای هم تولید می‌کند و نزدیکی خط تولید این محصولات به یکدیگر می‌تواند موجب آلوده‌ شدن عسل به گلوتن شود.

مطالعه
بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ممکن است روی بطری عسل برچسب بدون گلوتن وجود نداشته باشد؛ اما فاقد گلوتن باشد. در سال ۲۰۱۳، سازمان غذا و دارو (FDA) حکم داد برای اینکه محصولی برچسب فاقد گلوتن بخورد، نباید بیش از ۲۰ قسمت در میلیون (ppm) گلوتن داشته باشد. با این ‌حال، استفاده از برچسب بدون گلوتن برای یک محصول امری داوطلبانه است؛ بنابراین، برخی از محصولات از جمله عسل هستند که در آستانه تعیین شده برای مواد غذایی بدون گلوتن قرار دارند، اما برچسب بدون گلوتن روی آن‌ها نخورده است. به همین دلیل است که نمی‌توان به سؤال آیا عسل گلوتن دارد؟ فقط از روی برچسب داشتن یا نداشتن آن پاسخ داد. در ادامه راه‌های دیگری برای تشخیص گلوتن در عسل را آموزش خواهیم داد.

 

آیا موم زنبور عسل گلوتن دارد؟

تا اینجای کار در مورد اینکه عسل گلوتن دارد؟ یا نه صحبت کردیم. حالا ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا موم زنبور عسل گلوتن دارد؟ یا نه؟ در مورد موم زنبور عسل طبیعی هم باید بگوییم که اگر کاملاً طبیعی باشد فاقد گلوتن است؛ اما اگر غیرطبیعی باشد معمولاً این موم زنبور عسل طبیعی حاوی گلوتن است. همان‌طور که در بخش قبلی در خصوص عسل توضیح دادیم، هم‌جواری کندو‌های زنبور عسل با مزرعه‌ها و زمین‌های کشاورزی حاوی غلات می‌تواند موجب شود گلوتن وارد عسل و موم عسل شود. پس اگر می‌خواهید مطمئن باشید موم زنبور عسل گلوتن دارد؟ یا نه باید آن را از کسی خریداری کنید که مطمئن هستید کندوها را در نزدیکی این مزارع قرار نداده است.

همچنین اگر موم زنبورعسل را به‌صورت بسته‌بندی تهیه می‌کنید، باید حتماً تحقیق کنید که برند تولید‌کننده آن، اقدامات لازم برای جلوگیری از وجود گلوتن به عسل را انجام داده است یا خیر. همچنین می‌توانید اطلاعاتی که روی محصول درج شده است را نیز بخوانید تا متوجه شوید این موم زنبور عسل گلوتن دارد؟ یا نه.

چطور بفهمیم عسل گلوتن دارد یا نه؟  

چطور بفهمیم عسل گلوتن دارد یا نه؟  

بهترین راه برای تشخیص اینکه عسل گلوتن دارد؟ یا نه این است که عسل را از جایی کاملاً معتبر تهیه کنید. مقدار گلوتن موجود در عسل طبیعی معمولاً بسیار کم است و به همین دلیل از روی شکل ظاهری عسل طبیعی نمی‌توان گفت آیا این عسل گلوتن دارد یا نه. شما اگر عسل را به طور سنتی از زنبورداران تهیه می‌کنید باید حتماً از آن‌ها در مورد محل قرارگیری کندوهای زنبور عسل بپرسید. همچنین باید مطمئن باشید زنبورها حتماً از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند و نه از مخلوط آب و شکر یا هر ماده دیگر.

اگر عسل را از فروشگاه و به‌صورت بسته‌بندی تهیه می‌کنید و می‌خواهید بدانید این برند عسل گلوتن دارد؟ یا نه بهترین راه این است که محتویات آن را چک کنید. همچنین شما می‌توانید سایت برند عسل را چک کرده و در مورد اطلاعات محصول آن‌ها در سایت بخوانید تا متوجه شوید محصول آن‌ها فاقد گلوتن است یا خیر. همچنین می‌توانید تحقیق کنید و متوجه شوید که آیا آن برند خاص در کارخانه‌جات خود از یک مکان خط تولید برای عسل و سایر محصولات به‌ویژه محصولات غله‌ای استفاده می‌کند یا خیر.

البته ذکر این نکته خالی‌ازلطف نیست که تمام این حساسیت‌ها و رعایت این نکات در صورتی واجب است که شما حساسیت شدیدی به گلوتن داشته باشید. وگرنه بسیاری از افراد حتی وجود گلوتن در عسل را حس نمی‌کنند. همچنین افرادی هم که به بیماری سلیاک دچار هستند، ممکن است به مقادیر بسیار کم گلوتن اصلاً حساسیتی نشان ندهند.

https://happyvalley.co.nz/blogs/blog/is-honey-gluten-free

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن