عسل جنگل

بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن
فهرست مطالب
Rate this post

با همه گیری بیماری كرونا، سیستم ایمنی همه ما مدت‌ها درگیر این بیماری بود. بنابراین با شروع فصل سرما افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به راحتی دچار سرماخوردگی، خستگی موقت و آنفولانزا می ‌شوند. عسل یكی از محصولات طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. با این حال، همه عسل ها دارای خواص یکسانی نیستند. بنابراین در این محتوا تلاش كرده‌ایم به معرفی بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازیم.

 

سیستم ایمنی چیست

اول از همه، منظور ما از سیستم ایمنی چیست؟ این اصطلاح به توانایی بدن در دفاع در برابر حملات خارجی و از بین بردن آنها اشاره دارد. به طور معمول، بدن با حملات پاتوژن مختلفی که ممکن است با آن مواجه شود، مبارزه می کند و به آن پاسخ می دهد. اما وقتی بدن ضعیف تر از عوامل عفونی باشد، دیگر قادر به مقابله با حملات مختلف نیست و ما بیمار می شویم.

دو نوع مصونیت ذاتی و اکتسابی وجود دارد. مصونیت ذاتی توسط والدین منتقل می شود و اولین خط دفاعی بدن است. دومی مصونیت اکتسابی است که با واکسیناسیون، شیوه زندگی سالم و مصرف محصولات طبیعی، ایجاد می شود. عسل یکی از محصولات طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی است.

مطالعات انجام شده خواص عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات انجام شده خواص عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق مطالعات در مدل ‌سازی حیوانی برونشیت مزمن و آسم با مصرف عسل خوراکی درمان شده است. علاوه بر این عسل با کاهش تغییرات هیستوپاتولوژیک مرتبط با آسم، در راه هوایی به طور موثری التهاب راه هوایی ناشی از اوآلبومین را مهار می کند و از القای آسم جلوگیری می کند.

همچنین طبق تحقیقات عسل حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها از جمله فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. آنتی اکسیدان های موجود در عسل با محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد، در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می کنند.

مطالعه
خواص عسل سفید

یکی از ویژگی های مهم عسل ارگانیک، خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی طبیعی آن است. عسل حاوی آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز است که در تماس با رطوبت، پراکسید هیدروژن تولید می کند. این ماده به مبارزه با عفونت ها کمک می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

استفاده نامناسب از آنتی بیوتیک ها در طول سال ها، باعث جهش برخی از باکتری ها شده است. بنابراین سیستم ایمنی بدن به برخی از این داروها پاسخ نمی دهد. امروزه تحقیقات زیادی در مورد داروهای طبیعی مختلف براي جایگزین داروی هاي آنتی بیوتیک انجام می شود.

از بین بسیاری از گزینه ‌های موجود، به تأثیر صد عسل خالص به عنوان یکی از گزینه‌ های پیشرو که می ‌تواند جایگزین یا مکمل داروها باشد، تحقیقات وسيعي انجام می گیرد. تاکنون، شواهد کافی برای اثبات این موضوع وجود دارد که عسل می ‌تواند برخی از باکتری‌های سرسخت مانند MRSA را متوقف کند و می تواند به بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک کمک شایانی کند. در زیر به برخی از بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره شده است.

 

معرفی بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

معرفی بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل آویشن

عسل آویشن، بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. این عسل خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و مجاری تنفسی را پاک می کند. همچنین به پیشگیری از بیماری های عفونی، گوارشی و تنفسی کمک می کند. برای بیماری آنفولانزا درمان مکمل عالی است. عسل آویشن سرشار از مس و بور است که عملکردهای گوارشی را تحریک و تقویت می کند. همچنین این عسل در درمان زخم ها نیز موثر است. رنگ این عسل کهربایی است و طعم قوی دارد.

عسل صنوبر

عسل صنوبر دارای طیف وسیعی از عناصر کمیاب مانند کلسیم، فسفر، روی، آهن، بور و مس است. این عسل سرشار از آهن است و به کاهش خستگی و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. کلسیم آن نیز در عملکرد طبیعی آنزیم های گوارشی شرکت می کند. مس موجود در آن از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

مطالعه
خواص بره موم برای مردان

عسل رزماری، بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل رزماری به بهبود سرماخوردگی و رفع خستگی مفید است. این عسل همچنین از کبد، روده و مجاری تنفسی محافظت می کند. رنگ آن روشن و طعم آن بسیار لطیف است. مطالعات نشان داده است که فیتونوترینت‌های موجود در عسل خام، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کنند و به مبارزه با بیماری‌ ها کمک می ‌کنند.

عسل مانوکا

عسل مانوکا بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این عسل مات است و طعم کمی کاراملی دارد. خواص ضد باکتریایی آن از متیل گلیوکسال ناشی می ‌شود. طبق مطالعات در كشور آلمان، این عسل به عنوان یک ضد باکتری بالقوه معرفی شده است. متیل گلیوکسال در بسیاری از انواع عسل ها در مقادیر بسیار پایین وجود دارد، اما در عسل مانوکا این ماده، صد برابر سایر عسل ها یافت می شود. برخی از محققان معتقدند عسل مانوکا می تواند به عنوان یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی عمل کند.

این عسل در درمان بیماری های مختلف نظیر گلودرد، تب، آنفولانزا، سرماخوردگی، برونشیت مزمن، آسم، سوزش سر دل، اگزمای خارجی و سوختگی درجه یک استفاده می شود. همچنین عسل مانوکا علاوه بر درمان بیماری ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از خستگی، گلودرد یا عفونت‌ های دستگاه تنفسی جلوگیری می کند.

عسل اسطوخودوس، بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل اسطوخودوس شفابخش، ضد التهاب، ضد عفونی کننده و تسکین دهنده، به ویژه برای بيماری برونشیت و ریه ها است. همچنین عسل اسطوخودوس ضد اسپاسم، ضد سرماخوردگی، ضد آنژین و ضد سرفه است و این عسل آرام بخش، ضد اضطراب و بی خوابی را برطرف می کند. این عسل خامه ای، رنگ زرد طلایی بسیار روشن دارد و رایحه آن لذیذ و متمایز است.

مطالعه
فواید خوردن عسل قبل از خواب

عسل اکالیپتوس

عسل اکالیپتوس بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. این عسل ضد عفونی کننده، محرک سیستم ایمنی و مفید در عفونت های تنفسی است.

 

روش های مصرف عسل

روش های مصرف عسل

روش های مختلفی برای استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. می‌توانید به ‌صورت خالص میل نمایید، مثلاً با خوردن یک قاشق چای‌ خوری در روز، گلو را تسکین دهید. همچنین می توانید در دم کرده یا دمنوش مخلوط کنید. یا آن را در کاسه آب جوش رقیق کنید و بخور آن را استنشاق کنید. استنشاق بخور عسل می تواند راه های هوایی را آزاد کند.

 

دوز مصرفی عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

توصیه می شود برای بهره مندی کامل از خواص بهترین عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، از نوع ارگانیک آن، به تنهایی و خارج از وعده های غذایی مصرف کنید تا سرعت هضم را کاهش ندهد. سپس دوزهای خاصی را رعایت کنید تا به طور موثر سیستم ایمنی را تقویت کند.

دوز توصیه شده برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی

در بزرگسالان: به طور متوسط 1 یك قاشق غذاخوری در روز یا معادل 15 میلی لیتر.

در کودکان: 1 سی سی در روز و یا 1 سی سی یک روز در میان.

دوز توصیه شده در هنگام بیماری

در بزرگسالان: حداکثر 3 قاشق غذاخوری در روز

در کودکان: حداکثر 3 سی سی در روز

توصیه های پزشکی، قبل از مصرف منظم عسل (به ویژه در موارد بیماری جدی) کاملا ضروری است. این محصولات نبایستی توسط کودکان زیر یک سال به ویژه به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم و زنان باردار که خطر ابتلا به دیابت بارداری را دارند، مصرف شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن