عسل جنگل

مضرات بره موم

مضرات بره موم {استفاده از بره موم چه عوارضی دارد؟}
فهرست مطالب
4.5/5 - (4 امتیاز)

بره موم یکی از محصولات مفید در درمان بسیاری از بیماری ها و موثر در سلامت عمومی تمام بدن است که از ترکیب ترشحات و موم زنبور عسل با شیره ی درختان و گیاهان خاصی تهیه می شود.

علیرغم اینکه بره موم عاری از هرگونه مواد شیمیایی است و محصول کاملا طبیعی و گیاهی به حساب می آید، استفاده از آن برای افراد با شرایط خاص یا مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض خطرناکی بر جای بگذارد.

برای اطلاع از طریقه ی مصرف بره موم و عوارض احتمالی که ممکن است در پی داشته باشد تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

برای استفاده از تمام مواد غذایی شیمیایی یا گیاهی می بایست قبل از مصرف از میزان مجاز استفاده، طریقه ی استفاده، گروه های سنی مجاز و مصرف در شرایط بیماری یا به همراه داروهای دیگر اطلاعات لازم را کسب کرد.

بره موم

 

استفاده از بره موم چه عوارضی دارد؟

بره موم ترکیب گیاهی حدود 300 نوع ماده در طبیعت است که در درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود. مهم ترین و اصلی ترین خاصیت بره موم مربوط به انواع آنتی اکسیدان هایی ست که در این کماده وجود دارند و در مبارزه با سلول های سرطانی، انواع عفونت ها، باکتری ها و ویروس ها موثر هستند.

از گذشته های دور از این ماده برای بهبود زخم ها، از بین بردن بیماری های قارچی و ضایعات پوستی استفاده می شده و فواید آن در درمان التهابات پوستی و عفونت های داخلی اثبات شده است.

اما چرا توصیه می شود در مصرف بره موم باید جانب احتیاط را در نظر گرفت و با آگاهی عمل کرد؟

استفاده از بره موم در شرایط خای می تواند اثر عکس داشته باشد و وضعیت سلامت بدن را دچار اختلال کند. در ادامه برخی از رایج ترین مضرات بره موم را مطالعه کنید.

اختلال در انعقادخون: بره موم برای افرادی که مشکلات انعقادی دارند مضر است، چرا که بره موم خون را رقیق کرده و از انعقاد آن جلوگیری می کند بنابراین اگر به بیماری ها یا اختلالات خونریزی مبتلا هستید از مصرف بره موم پرهیز کنید.

همچنین اگر به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اید یا تصمیم به این کار دارید تا مدت ها پس از جراحی بره موم مصرف نکنید.

تشدید علایم و نشانه های آسم: اگرچه ممکن است مصرف بره موم برای افراد مبتلا به آسم توصیه شود، اما مصرف بیش از حد مجاز آن در بیماران آسمی به خصوص کسانی که به آسم شدید مبتلا هستند می تواند خطرآفرین باشد.

تداخل دارویی: هگامی که برای مصرف ماده ی جدیدی اقدام می کنید حتما باید سایر داروهایی که در حال استفاده از آن ها هستید را در نظر بگیرید و با پزشک خود در مورد تداخل دارویی و احتمال بروض آسیب ها و عوارض مشورت کنید.

تا به حال گزارشی حاکی از منع مصرف بره موم با داروهای شیمیایی ارائه نشده است اما باید در مصرف بره موم همزمان با سایر داروهای شیمیایی احتیاط را رعایت کرد.

حساسیت به بره موم: استفاده از بره موم چه به شکل خوراکی چه برای استعمال خارجی روی زخم یا پوست ممکن است آلرژی زا باشد. قبل از مصرف بره موم حتما در نظر داشته باشید تمام مواد طبیعی یا شیمیایی ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که برای بعضی ها آلرژی زا باشد. اینکه افراد دیگر از بره موم استفاده کرده اند و عوارضی را تجربه نکرده اند دلیل محکمی نیست که شما هم به آن حساسیت نداشته باشید.

گاهی استفاده از این ماده می تواند کهیر، خارش پوست، التهاب و یا تنگی نفس به همراه داشته باشد، پس توجه داشته باشید چه مقدار و در جه شرایطی استفاده می کنید و شاه های بعد از آن را بررسی کنید. توصیه های پزشک یا داروساز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

مطالعه
خواص بره موم برای ریه

 

مصرف بره موم در کودکان

بره موم به این خاطر که حاوی ترکیبات ضد ویروس و از بین برنده ی باکتری است گاهی برای کودکان کم سن و سال توصیه می شود. به خصوص در فصل پاییز برای جلوگیری از بیماری هایی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی دیده شده که خاواده ها از بره موم در رژیم غذایی کودک استفاده می کنند.

در ای مورد هم لازم است مانند بزرگسالان جوانب احتیاط در نظر گرفته شود تا اگر کودک واکنش های حساسیتی به این ماده داشت ریسک خطر در او کاهش یابد.

همچنین در مصرف بره موم برای کودکان می بایست حد و امدازه ی مجاز را رعایت کرد و از مصرف بی رویه ی آن پرهیز کرد.

دیده شده که کودکان و بزرگسالان زیادی حتی به مصرف عسل آلرژی شدید دارند و به احتمال زیاد مصرف بره موم نیز برای آن ها ممنوع خواهد بود.

مطالعه
خواص عسل برای کودکان {در سنین مختلف}

 

کیفیت بره موم

بره موم از چندین ماده ی متعدد در طبیعت با اندازه های مشخص تهیه می شود که دقت اندازه گیری و شیوه ی تهیه ی بره موم و کیفیت مواد اولیه ی آن در تاثیرگذاری محصول نهایی بسیار حائز اهمیت است.

محل زندگی و نوع تغذیه ی زنبورها و شیره ی مرغوب درختان در ساخت بره موم اثرگذار است، لذا توصیه می شود قبل از مصرف بره موم از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید و محصول مرغوب را خریداری کنید.

مصرف بره موم برای چه کسانی ممنوع است؟

مصرف بره موم برای چه کسانی ممنوع است؟

همیشه برای مصرف مواد خاص، چند دسته از افراد به عنوان گروه های حساس شناخته می شوند و در مورد آن ها باید احتیاط بیشتری را در نظر گرفت.

خانم های باردار، مادران شیرده، نوزادان و افراد با بیماری های خاص مانند دیابت از جمله گروه های حساس به حساب می آیند که مصرف بره موم برای آن ها توصیه نمی شود. تحقیقات چاپ شده در ژورنال پزشکی اتنوفارماکولوژی در سال 2011 نشان می دهد استفاده از بره موم به مقدار اندک در دوران بارداری یا شیردهی ایمن است اما با این حال مصرف آن بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

 

بره موم: مفید یا مضر؟

خواصی مواد مختلف استفاده شده در تهیه ی بره موم مرغوب برای درمان و کاهش علایم بیماری های مانند التهاب های پوستی، عفونت های داخلی و کنترل قند خون مفید است و نمی توان اثرات مثبت آن را در بهبود سلامت عمومی بدن انکار کرد. با این حال بره موم مانند تمام داروهای طبیعی یا شیمیایی دارای عوارض احتمالی ست که ممکن است سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

در سال 2017 پژوهشی با عنوان “بره موم و عوارض احتمالی آن” در دانشگاه مینِسوتا انجام شد که نشان داد مصرف مجاز بره موم در افراد مختلف نمی تواند تهدید جدی برای سلامت آن ها به دنبال داشته باشد. در این تحقیقات ثابت شد بره موم روی سیستم ایمنی حشرات اثر تقویت کننده دارد و در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می توان روی آن حساب کرد.

عسل و موم عسل تا به حال در داروسازی بسیار مورد استفاده قرار گرفته و شرکت های بزرگ دارویی در ساخت و تولید داروهای مختلف از موم عسل یا سایر محصولات زنبور عسل استفاده می کنند. در سال های اخیر داروسازان در حال استفاده از بره موم و ترکیبات آن برای ساخت داروهای مور در درمان بیماری های مختلف هستند و تا حد زیادی موفق بوده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Scroll to Top
به بالای صفحه بردن